آفتاب

روحانی: کسانی که بر سر مسائل جزئی شکاف را زیاد می‌کنند نمی‌دانند چه بار سنگینی بر دوش داریم

روحانی: کسانی که بر سر مسائل جزئی شکاف را زیاد می‌کنند نمی‌دانند چه بار سنگینی بر دوش داریم

همشهری آنلاین: رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به افزایش فضای وحدت و اتحاد در کشور گفت: کسانی که بر سر چیزهای جزئی شکاف را زیاد می‌کنند نمی‌دانند چه بار سنگینی را بر دوش داریم.

ایران > دولت- همشهری آنلاین:
رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به افزایش فضای وحدت و اتحاد در کشور گفت: کسانی که بر سر چیزهای جزئی شکاف را زیاد می‌کنند نمی‌دانند چه بار سنگینی را بر دوش داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار با فعالان صنعت فولاد  هرمزگان و توسعه دریامحور در ابتدای سخنان خود در سالن شهید آوینی بندرعباس با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان، کارآفرینان و صنعتگران با اشاره به نعمت‌هایی که خداوند به ملت ایران داده و با بیان اینکه ما به خاطر این نعمت‌ها شاکر هستیم، از جمله منابع طبیعی که در اختیار ما قرار داده از جمله دریایش گفت: کشورهایی هستند که برای یک کیلومتر این سواحل حاضرند بخش بزرگی از منابع کشورشان را بدهند برای اینکه به آب‌های آزاد راه پیدا کنند و خداوند به ما لطف کرده و به جای یک کیلومتر، 2000 کیلومتر دروازه برای اتصال به جهان و استفاده از آب‌های آزاد، چه خلیج فارس و چه دریای عمان، به ما داده است و این استان (هرمزگان) نزدیک به نیمی از این سواحل را در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت صنعت فولاد گفت: اگر بگوییم فولاد یک صنعت بنیادین است در این سخن هیچ تردیدی نیست و خداوند نعمت بزرگی تحت عنوان معادن ذی‌قیمت در این سرزمین به ما داده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه بخش بزرگی از مواد این معادن به صورت خام صادر می‌شود، گفت: متاسفانه ما نفت، گاز و سنگ آهن را هم خام صادر می‌کنیم و به یک معنا سنگ ساختمانی را هم خام صادر می‌کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه معادن ذی‌قیمتی در این کشور وجود دارد، استعدادهای زیادی را به ما داده است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قانون اساسی خوبی در کشور ما وجود دارد. وحدت و اتحاد در کشور ما وجود دارد و امیدواریم که این وحدت و اتحاد هر روز زیادتر شود و کسانی که بر سر چیزها جزئی شکاف را زیاد می‌کنند نمی‌دانند چه بار سنگینی بر دوش داریم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با طرح این پرسش که چرا با وجود این همه نعمت در کشور باز هم فقر و بیکاری در کشور وجود دارد، گفت: چرا وضع اشتغال در کشور ما این گونه است؟ چرا تورم به این میزان است؟ این همه امکانات وجود دارد و ما نتوانسته‌ایم از آن استفاده کنیم. چرا بندر شهید رجایی فاز دومش هنوز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد برای اینکه حداکثر استفاده از آن صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم در فاز دوم بندر شهید رجایی را کامل کنیم و فاز سوم را نیز شروع خواهیم کرد گفت: ان‌شاءالله در همین دولت یازدهم برای فاز چهارم و پنجم بندر شهید رجایی تصمیم می‌گیریم.

رییس جمهور با اشاره به آمار و ارقام گفت: این آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم ظرفیت‌هایمان را بالا ببریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه متاسفانه من امروز شنیدم که به خاطر تحریم‌های ظالمانه ما برای هر کانتینر کالا 700 دلار اضافه پرداخت می‌کردیم و با اشاره به عزم دولت جهت از بین رفتن این تحریم‌های ظالمانه گفت: وقتی می‌گوییم که این تحریم‌های ظالمانه را باید برداریم این به این معنا نیست که ما به خاطر این تحریم‌ها مستاصل هستیم. یک کسی دارد به شما ظلم می‌کند و کسانی می‌گویند که نباید با ظالم مقابله کرد و ظلم را از بین برد.

روحانی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران گفت: این همه سرمایه‌گذاران خارجی که برای حضور در بازارهای ایران رغبت نشان داده‌اند و دارند در کشور حضور پیدا می‌کنند فضا را مناسب می‌بینند و اگر این سرمایه‌گذاری‌ها به نفع کشور و اشتغال باشد آیا ما نباید خوشحال باشیم؟

رییس جمهور با بیان اینکه همان طور که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام شده، باید اقتصاد ما درون‌زا و برون‌نگر باشد، خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: در هر دو بخش بار اصلی بر دوش شماست و ان‌شاءالله دولت نیز با تمام توان در این راه کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که دولت در زمینه اقتصاد درون‌زا می‌تواند انجام دهد گفت: دولت تلاش می‌کند که محیط کسب وکار را بهبود ببخشد. تسهیلات مناسب اختصاص دهد، گره‌ها را باز کند، قوانین و مقررات درستی به تصویب برساند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم که صنعت‌مان رشد پیدا کند و مصرف انرژی در کشور را کاهش دهیم چرا که در حال حاضر مصرف انرژی کشور ما دو برابر حد متوسط جهانی است گفت: ما در داخل باید همه توان خود را به کار بگیریم که اقتصادمان درون‌زا و دانش بنیان باشد و از آن طرف نیز برون‌گرا باشیم.

رییس جمهور با اشاره به سواحلی که در ایران وجود دارد گفت: با این همه سواحل که در جنوب و شمال کشور وجود دارد و امکاناتی که هست ما نه تنها باید اجناس خود را صادر کنیم بلکه باید کالاهای دیگران را هم صادر کنیم و این کار را باید با توسعه بنادر، راه آهن و جاده‌ها انجام دهیم. یکی از خواسته‌های کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز اتصال این کشورها به آب‌های جنوب ایران است و ما با امکاناتی که در اختیار داریم، نه تنها باید نیازهای خود را وارد کنیم بلکه باید نیازهای آنها را نیز وارد کنیم.

روحانی در ادمه با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی بر موضع دیپلماسی بخصوص در ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه تاکید شده است گفت: ما در زمینه برون‌گرا بودن گام‌های مهمی را برداشته و خواهیم برداشت.

رییس جمهور با بیان اینکه قدم اول برداشته شده تا یک مقدار تسهیلات لازم در امر صادرات و واردات و امکانات مالی برای مردم فراهم شود گفت: ان‌شاءالله قدم‌های بعدی که امیدواریم قدم نهایی باشد را نیز برمی‌داریم.

وی با اشاره به جلسه ایران با گروه 1+5 گفت: در اولین جلسه ما با این شش قدرت این علامت را می‌دهد که همان طور که ایران برای حل و فصل این موضوع اراده دارد ما این اراده را نیز در طرف مقابل مشاهده کردیم و امیدواریم این اراده را در جلسات بعدی نیز مشاهده کنیم.

رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم فضا را در سطح جهانی باز کنیم و اقتصاد مقاومتی را در سطح برون گرا به خوبی اجرا کنیم گفت: امیدواریم ان‌شاءالله کشور را به نقطه مطلوب برسانیم.

روحانی همچنین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در کنار اینکه باید شدت مصرف انرژی را در کشور کاهش دهیم باید به محیط زیست نیز توجه کنیم گفت: شما دیدید که در ماه‌های اخیر وضع برخی از شهرهایمان چگونه بود. اگر به محیط زیست توجه نکنیم حتی اگر توسعه پایدار نیز در کشور ایجاد شود این توسعه نمی‌تواند به نفع جامعه باشد چرا که هدف ما از توسعه بهبود زندگی مردم و همچنین افزایش عزت و اقتدار کشور و ثروت ملی است و اگر خدای نکردم مردم نتوانند در یک فضای مناسب تنفس کنند آن توسعه به درد نمی‌خورد.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و به کار بردن تدبیر در پیشبرد امور گفت: خوشبختانه امنیت لازم در کشور هست و منظور من از این امنیت به معنای امن بودن همه چیز است و بحث سخت‌افزاری آن منظورم نیست و ان‌شاءالله این امنیت روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ثبات و آرامشی که در این ماه‌ها در کشور بخصوص در بازار و عرصه اقتصادی کشور ایجاد شده است گفت: ان‌شاءالله این ثبات و آرامش ادامه خواهد داشت.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: امیدوارم که کشور را آبادتر، سرافرازتر و توسعه یافته‌تر از آنچه که امروز هست ببینیم و بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که از تمام امکانات موجود در کشور استفاده کنیم و استعدادهای موجود در این کشور را پرورش دهیم.

وی همچنین به برنامه دولت برای بندر جاسک اشاره کرد و گفت: برنامه مفصلی در این ارتباط خواهیم داشت و ان‌شاءالله در ظرف چهار پنج سال در طی برنامه‌های مختلف جاسک تبدیل به یک بندر مهم خواهد شد، از جمله در زمینه صادرات انرژی.

روحانی گفت: برای سواحل جنوب در ارتباط با پتروشیمی و محصولات آن بحث‌های مفصلی با وزارت نفت داشته‌ایم و چار چوب برنامه‌ی آن تقریبا مشخص شده است.

رییس جمهور در پایان سخنان خود گفت: اگر این دولت قولی می‌دهد این قول‌ها را بعد از بررسی‌ها و مطالعات می‌دهد و امیدواریم که به لطف خداوند بتوانیم به قول‌های خود کمک کنیم.

پیش از صحبت‌های رییس جمهور آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایراد سخنرانی پرداختند.

کد N150471

وبگردی