آفتاب

تاکید وزیران امور خارجه ایران و قطر‎ بر گسترش همکاری های اقتصادی

تاکید وزیران امور خارجه ایران و قطر‎ بر گسترش همکاری های اقتصادی

تهران- ایرنا- وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر با تاکید بر اینکه همکاری های اقتصادی دو کشور در جایگاه مناسب خود قرار ندارد، بر گسترش مناسبات دوجانبه در این بخش تاکید کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، ˈمحمدجواد ظریفˈ و ˈخالد محمدبن العطیعهˈ روز چهارشنبه در تهران با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

آنها در این دیدار، رایزنی، همفکری و همکاری جمعی در منطقه را برای شکوفایی و امنیت منطقه سازنده توصیف کردند.

وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ارزش زیادی برای همسایگان قائل است، گفت: اشتراکات زیادی تهران و دوحه را به هم پیوند می دهد لذا لازم است که رایزنی و مذاکرات دوطرف استمرار یابد.

وی با بیان اینکه برای تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه، زمینه های جدی و مساعدی وجود دارد، ادامه داد: با توجه به روابط سیاسی خوب دو کشور، گفت وگوهای سیاسی تهران و دوحه در سطح معاونان وزیران خارجه ادامه می باید.

(معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در این راستا به دوحه سفر کرد و قرار است در آینده نزدیک همتای قطری وی به تهران سفر کند.)

ظریف با یادآوری توانمندی های صنعتی و فنی ایران از جمله در حوزه خدمات فنی و مهندسی و برنامه های توسعه ای قطر، سطح همکاری ها و مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور را بسیار کمتر از میزان ظرفیت ها و زمینه های موجود دانست.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اتاق های بازرگانی دو کشور می توانند در فراهم کردن زمینه برای همکاری های گسترده، نقش خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به تحولات منطقه حساس خلیج فارس، حوزه های مشترک همکاری را بیشتر، جدی تر و مهمتر از سایر موارد خواند و بر اهتمام برای نزدیکتر کردن دیدگاه ها به یکدیگر تاکید کرد.

ظریف نگرش مثبت به منطقه و همکاری و تلاش جمعی را ضامن شکوفایی، رفاه و امنیت منطقه دانست و گفت: منطقه خلیج فارس می تواند و باید ˈمنطقه همکاریˈ باشد.

وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار تاکید کرد: روابط دو جانبه تهران و دوحه باید با گام های ملموس دو کشور به سوی عملی شدن توافقات و در جهت منافع دو ملت سوق یابد.

خالد العطیعه افزود: مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در سطح رضایت بخشی نیست و دوحه علاقمند به گسترش همکای های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: بر این باوریم که گفت وگو بهترین روش همزیستی، شکوفایی، توسعه و امنیت منطقه است و دیگران نمی توانند ما را از یکدیگر جدا کنند.

در این دیدار همچنین دو طرف ضمن تبادل نظر پیرامون آخرین تحولات سوریه، راه حل سیاسی را به عنوان تنها راه برای برون رفت از بحران در این کشور مورد تاکید قرار دادند.

تشکیل کمیته کاری مشترک برای تنظیم و فعال سازی روابط و نیز مناطق آزاد تجاری مشترک از دیگر محورهای مطرح شده در این دیدار بود.

**شبد**1528**2023
کد N150285

وبگردی