آفتاب

متهمان به قتل سرباز انگلیسی در لندن، به حبس ابد محکوم شدند

متهمان به قتل سرباز انگلیسی در لندن، به حبس ابد محکوم شدند

لندن - ایرنا - دو متهم به قتل یک سرباز انگلیسی در یکی از خیابان های جنوب شهر لندن، روز چهارشنبه به حبس ابد محکوم شدند.

به گزارش ایرنا، ˈمایکل ادبولاجوˈ 29ساله و ˈمایکل ادبوالهˈ 22 ساله متهم بودند که در تاریخ 22 ماه مه (اول خرداد) امسال، سرباز ˈلی ریگبیˈ را در منطقه ˈوولویچˈ واقع در جنوب شرق لندن با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده اند.

دادستانی انگلیس همچنین سه اتهام تلاش برای قتل ماموران پلیس را نیز علیه این دو متهم مطرح کرده بود که اعضای هیات منصفه، متهمان را از اتهام تلاش برای قتل ماموران پلیس تبرئه کردند.

این دو متهم در اواخر سال گذشته میلادی (آذرماه) از سوی هیات منصفه دادگاه ˈاولد بیلیˈ در شهر لندن گناهکار شناخته شدند ولی صدور رای نهایی قاضی دادگاه در مورد آنها تا به امروز به تاخیر افتاده بود.

علت تاخیر این بود که دادگاه استیناف انگلیس قرار بود درباره نحوه صدور حکم حبس ابد در مورد مرتکبان جرایم شدید، اعلام نظر کند. بر اساس این اعلام نظر که ماه گذشته توسط دادگاه استیناف نهایی شد، قضات دادگاه جنایی در انگلیس (بر خلاف توصیه نهادهای قضایی و حقوق بشری اتحادیه اروپا) می توانند حکم حبس ابد واقعی (بدون امکان آزادی و درخواست بخشش) را در مورد این گونه متهمان صادر کنند.

قاضی سوئینی رییس دادگاه سرانجام عصر چهارشنبه ˈمایکل ادبولاجوˈ را به حبس ابد (بدون امکان آزادی و بخشش) و ˈمایکل ادبوالهˈ را به حبس ابد (حداقل 45 سال قبل از امکان درخواست آزادی) محکوم کرد.

متهمان قتل سرباز ˈلی ریگبیˈ در طول محاکمه خود که حدود 20 روز و تحت تدابیر شدید امنیتی انجام شد، ضمن رد اتهام قتل، اعلام کردند که در اعتراض به حضور نظامیان انگلیسی در کشورهای اسلامی، وظیفه خود را انجام داده اند.

بر اساس محتویات پرونده و به گفته نماینده دادستان، مایکل ادبولاجو و مایکل ادبواله در روز حادثه ابتدا با خودرو سرباز لی ریگبی را زیر گرفتند و سپس با چاقو و ساتور به وی حمله کردند.

بر اساس گزارش رسانه های انگلیس، ˈمایکل ادبولاجوˈ و ˈمایکل ادبوالهˈ اصالتی نیجریه ای دارند ولی هر دو در انگلیس به دنیا آمده اند.

قتل سرباز ˈلی ریگبیˈ بازتاب گسترده ای در رسانه های انگلیس داشت و به دلیل اینکه متهمان ادعای مسلمانی کرده بودند، اقدام آنان باعث تشدید اسلام هراسی و افزایش حمله به مساجد و مراکز اسلامی در این کشور شد.

همزمان با صدور رای دادگاه، تعدادی از اعضاء و طرفداران گروههای ملی گرا و راست افراطی از جمله حزب ملی انگلیس (بی ان پی) و گروه لیگ دفاعی انگلیس (ایی دی ال) در مقابل دادگاه ˈاولد بیلیˈ تجمع کرده و خواستار احیای مجازات اعدام و دار زدن قاتلان سرباز انگلیسی شدند.

دهها نیروی پلیس نیز در مقابل دادگاه و خیابان های اطراف حضور داشتند.

همچنین در داخل دادگاه و هنگام شروع قرائت رای توسط قاضی ˈسوئینیˈ، متهمان شروع به اعتراض و سردادن شعارهایی کردند که بلافاصله توسط نیروهای امنیتی به بیرون سالن دادگاه منتقل شدند.

اروپام**345
کد N150256

وبگردی