آفتاب

درخواست آمریکا برای بازگرداندن پلوتونیوم تولید شده در ژاپن

درخواست آمریکا برای بازگرداندن پلوتونیوم تولید شده در ژاپن

آژانس خبری کیودو به نقل از منابع ژاپنی که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد، ژاپن تصمیم گرفته تا از درخواست آمریکا برای بازگرداندن پلوتونیوم تولید شده به منظور اهداف تحقیقاتی در جریان جنگ سرد، تبعیت کند.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزای آلمان، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال بازگرداندن 331 کیلوگرم پلوتونیوم در پایان 2012 بود که بخشی از برنامه تقویت امنیت هسته‌ای محسوب می‌شود.

منابع ژاپنی گفتند، توکیو در ابتدای امر در مقابل این درخواست مقاومت کرد چرا که نیازمند این مقدار پلوتونیوم برای رآکتورهای سریع خود بود، اما سرانجام تصمیم گرفت چرا که ظاهرا این انکار مداوم می‌تواند باعث مخدوش شدن روابط میان توکیو و واشنگتن شود.

دولت ژاپن هم‌چنین اعلام کرد، این تصمیم را باید در قالب تعهد ژاپن به خلع سلاح هسته‌ای دید و بایستی هرگونه نگرانی را در جامعه بین‌المللی که ممکن است از اکراه و بی‌میلی ژاپن در این برنامه ناشی شود، از میان برداشت و خنثی کرد.

پلوتونیوم مذکور برای استفاده به عنوان سوخت هسته‌ای در رآکتورهای سریع آژانس اتمی ژاپن در توکایمورا، شرق توکیو و برای مطالعه ویژگی‌های این راکتورها نگهداری می‌شد.

آژانس خبری کیودو هم‌چنین گزارش داد، ژاپن هم اکنون خواستار این مساله شده که این سوخت با یک پلوتونیوم ضعیف شده برای اهداف تحقیقاتی جایگزین شود.

آمریکا و ژاپن قصد دارند تا به یک توافق در این زمینه در سومین نشست امنیت اتمی که قرار است 24 تا 25 مارس 2014 در هلند برگزار شود، دست یابند.

انتهای پیام

کد N150242

وبگردی