آفتاب
موسسه بین المللی مطالعات راهبردی:

مشکلات اقتصادی اوکراین، همکاری اروپا و روسیه را ایجاب می کند

مشکلات اقتصادی اوکراین، همکاری اروپا و روسیه را ایجاب می کند

تهران - ایرنا - اندیشکده انگلیسی موسسه بین المللی مطالعات راهبردی (IISS) در تحلیلی نوشت: با توجه به مشکلات عمیق اقتصادی اوکراین ، مسیر دارای ارجحیت این است که اتحادیه اروپا و روسیه برای ایجاد ثبات در اوکراین همکاری کنند اما رویکردهای گذشته دو طرف این را نشان نمی دهد.

به گزارش ایرنا ، در مقاله موسسه بین المللی مطالعات راهبردی (IISS) نوشته ˈنیکلاس ردمنˈ عضو ارشد بخش ریسک ژئوپلتیک و امنیت اقتصادی این اندیشکده آمده است: برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین توسط پارلمان این کشور کمتر از یک روز پس از توافق صلح بین یانوکوویچ و رهبران مخالفان ، ضربه ای به مسکو محسوب می شود. خسارت این موضوع برای روسیه فراتر از از دست دادن توافق اقتصادی ماه دسامبر 2013 با اوکراین است.

اول اینکه برکناری یک رئیس جمهوری مستقر با اعتراضات مردمی به زعم روسیه با تحریک کشورهای غربی ، از دیدگاه روسیه یک پیروزی برای نیروهایی است که امنیت دولت ها را تهدید می کنند.

دوم اینکه ، نمونه اوکراین می تواند جنبش های مخالف را در نقاط دیگر اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع به اقدام مستقیم بجای محدود کردن خود به مشارکت در انتخابات ، تشویق کند. این امر بطور بالقوه نسخه ای برای بی ثباتی در سرتاسر قلمرو شوروی سابق است. در دفاتر دولتی در مسکو ، مینسک و تاشکند ، تصاویر تظاهرکنندگان پیروز در خیابان های کی یف با هشدار و نگرانی دیده خواهد شد.

سوم اینکه ، از دست دادن یانوکوویچ به معنای عقبگردی برای روسیه در نبرد با اتحادیه اروپا بر سر اوکراین است.

با این وجود و صرفنظر از اینکه چه کسی در اوکراین قدرت را در دست داشته باشد ، روسیه اهرم هایی برای اعمال نفوذ بر اوکراین دارد. روسیه با اوکراین روابط نظامی و پیوندهای فرهنگی و تجاری دارد اما در شرایط موجود شاید اهرم اقتصادی از همه مهم تر باشد.

در صورتی که اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول برای کمک به اوکراین وارد میدان نشوند ، دولت این کشور همچنان متکی به حسن نیت روسیه خواهد بود. بهای این حسن نیت هنوز مشخص نشده است.

مشکلات اقتصادی اوکراین به حدی است که مسیر دارای ارجحیت این است که اتحادیه اروپا و روسیه در مورد طرحی برای ایجاد ثبات در این کشور همکاری کنند. اما اتحادیه اروپا و روسیه در چند ماه گذشته رقیب یکدیگر در اوکراین بوده اند و گرایش های ژئوپلتیک این کشور را در قالب دیدگاههای بازی با حاصل جمع صفر (برد - باخت) نگریسته اند.

این اندیشکده انگلیسی مقاله خود را با این پرسش به پایان برده که ˈآیا شانسی برای تغییر در این رویکردها وجود دارد؟ˈ

مترجمام**1078**1575
کد N150131

وبگردی