آفتاب
همایش جوانان، محلات و مساجد

فرهنگ قرآن، فرهنگ تربیت کننده، دانایی و پرسشگری است

فرهنگ قرآن، فرهنگ تربیت کننده، دانایی و پرسشگری است

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی کشور با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ پرسشگری در جامعه گفت: اگر دغدغه‌های موجود در ذهن جوانان پاسخ گفته نشود آسیب‌های فردی و اجتماعی مختلفی در جامعه ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، حجت‌الاسلام مخدوم در همایش استانی جوانان مساجد و محلات بیان کرد: در بین تمام ادیان موجود در دنیا کمتر دینی را می‌توان یافت که به اندازه دین اسلام در رابطه با اهمیت مقوله پرسشگری و علم‌آموزی تاکید کرده باشد تا جایی‌که از فرایند علم‌آموزی در دین اسلام به‌عنوان عبادت یاد شده است.

وی با بیان این‌که «فرهنگ قرآن یک فرهنگ تربیت کننده، دانایی و پرسشگری است» خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرموده است دانش به‎منزله گنجینه‌ای است که کلید آن در سؤال کردن است، لذا ایشان معیار نزول رحمت خدا را در پرسش می‌دانستند و در ادامه فرمودند در فرایند پرسش و پاسخ چهار گروه پرسشگر، پاسخگو، کسی که این گفت‌وگو را می‌شنود و هرکس که این پرسش و پاسخ را دوست بدارد در نزد خداوند اجر و پاداش می‌بینند.

مخدوم خاطرنشان کرد: پرسش و پاسخ از جمله فعالیت‌هایی است که در مکتب اهل‌بیت(ع) و نگاه شیعی به‎شدت مورد تقدیر و احترام قرار گرفته کما اینکه همواره گروه‌هایی از بانوان به‌صورت روزانه محضر حضرت فاطمه(س) می‌رسیدند و از ایشان سؤالات خود را می‌پرسیدند از طرفی کلیدی‌ترین و بلیغ‌ترین روایات و احادیث اهل‌بیت(ع) به برکت سؤالات صحابه پدید آمده است.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی کشور ضمن تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ پرسشگری در جامعه تصریح کرد: اگر سؤالات و دغدغه‌های موجود در ذهن جوانان پاسخ گفته نشود قطعاً آسیب‌های فردی و اجتماعی مختلفی در جامعه ایجاد خواهد شد، لذا مقوله پرسشگری که فرهنگ بومی، دینی و سابقه تاریخی ماست باید توسعه یابد.

مخدوم با اشاره به این‌که «لرستان جزء 10 استان برتر در بحث پیگیری و مراجعه به سامانه پاسخگویی به سؤالات دینی است» اضافه کرد: برگزاری همایش جوانان مساجد و محلات به‌منظور پاسخگویی به شبهات جوانان، بیانگر این موضوع است که کمبود امکانات و محرومیت هیچ‌گاه نمی‌تواند مانع شکوفایی جوامع مسلمان باشد.

وی در پایان افزود: اهتمام و پیشتازی لرستان در این مقوله نشان از فهم و فرهیختگی جوانان این استان دارد، لذا امید است که برای بالندگی و عمیق‌تر شدن این جریان که در راستای مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل نهضت پاسخگویی به سؤالات است تلاش‌های مشخص و جدی از طرف مسئولان صورت بگیرد.

انتهای پیام

کد N150020

وبگردی