آفتاب

عرصه دیگر برای تقابل چین و ژاپن

عرصه دیگر برای تقابل چین و ژاپن

رسانه‌های چین گزارش دادند، پکن در بحبوحه مناقشات منطقه‌ای و تاریخی در نظر دارد تا روزهای ملی رسمی را برای گرامیداشت یاد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم و قتل‌عام "نانجینگ" تعیین کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کنگره خلق ملی در حال بررسی تعیین سوم سپتامبر به عنوان "روز پیروزی جنگ مقاومت خلق چین علیه تعرض ژاپن" است.

قانونگذاران چین همچنین در نظر دارند تا 13 دسامبر را به عنوان "روز ملی گرامیداشت یاد و خاطره افرادی که توسط مهاجمان ژاپنی در جریان قتل‌عام نانجینگ در دهه 1930 میلادی کشته شدند" تعیین کنند.

در هر دو مورد پیش‌نویس این تصمیم در جریان جلسه دو ماهه کمیته اعتبارات کنگره خلق ملی از سه‌شنبه تا پنجشنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پارلمان قرار است ماه آتی میلادی نشست جامعی برگزار کند اما کمیته اعتبارات حق تصویب تصمیمات را به تنهایی دارد.

وب‌سایت کنگره خلق ملی فورا درباره اطلاعات مربوط به این مساله اظهار نظر نکرد؛ مساله‌ای که در بحبوحه روابط بسیار بد چین و ژاپن رخ داده است.

در پایان جنگ جهانی دوم، امپراتور وقت ژاپن به کشورش دستور داد تا 15 اوت سال 1945 میلادی دست از مقاومت بردارند؛ درست چند روز پس از آنکه آمریکا بمب‌های اتمی در هیروشیما و ناکازاگی پرتاب کرد.

ژاپن دوم سپتامبر در مراسمی به طور رسمی تسلیم نامه خود را امضا کرد. چین به طور سنتی در این روز شکست ژاپن را گرامی داشته است.

این پیشنهاد همزمان با اختلافات پکن و توکیو درخصوص گروهی از جزایر بدون سکنه در دریای چین شرقی مطرح شده که تحت کنترل ژاپن هستند اما چین نسبت به آنها ادعای مالکیت کرده است.

کشتی‌ها و هواپیماهای هر دو کشور به شدت یکدیگر را از طریق راه‌های آبی و هوایی تحت نظر دارند که منجر به نگرانی‌هایی درباره درگیری احتمالی شده است.

چین می‌گوید، بیش از 300 هزار تن در رویداد "تجاوز نانجینگ" که شامل کشتارهای وسیع، تجاوزات جنسی و تخریب در شش هفته پس از ورود ارتش ژاپن به پایتخت آن زمان چین در 13 دسامبر سال 1937 می‌شود، کشته شدند.

انتهای پیام

کد N149958

وبگردی