آفتاب
جشنواره فعالان مجازی مقاومت و بیداری

جلیلی: اقتصاد مقاومتی تحول نرم‌افزاری و فرهنگی در عرصه اقتصاد است

جلیلی: اقتصاد مقاومتی تحول نرم‌افزاری و فرهنگی در عرصه اقتصاد است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با ارائه الگوی مناسب اقتصادی و شناخت ظرفیت‌های امروز، می‌توانیم شاهد باز شدن پنجره‌های جدیدی در کشورمان باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران که در اختتامیه "جشنواره فعالان فضای مجازی مقاومت و بیداری" که عصر چهارشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، حضور داشت، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی خود یک نرم‌افزار بود و این قدرت و امکان را داشت که تولید امنیت و پیشرفت کند.

او افزود: هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چالش‌هایی هم پدیدار شد و در این میان کسانی که نمی‌خواستند این نرم‌افزار پیشرفت کنند، تمام توان خود را برای از بین بردن آن به کار بستند اما این اتفاق رخ نداد و حتی انقلاب ما از قدرتی برخوردار است که می‌تواند در تمام کارگاه‌ها و رقابت‌ها فشارها را مغلوب کند و حتی از آن‌ها به نحو خود استفاده کند.

جلیلی با بیان این که نرم‌افزار انقلاب در یک جنگ سخت‌افزاری پیروز شد، تاکید کرد: انقلاب اسلامی توانست از صنعتی مانند سینما در جهت نرم‌افزارها و اهداف خود استفاده کرده و آن را در راستای مسیر خود هدایت کند. بنابراین تحقق این امر در عرصه‌های مختلف نیز امکان‌پذیر است.

دبیر پیشین شورای‌عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انحصار برخی قدرت‌های جهانی تاکید کرد: شاید به نظر برسد هرگاه ملتی ساختار استقلال و آزادی باشد، می‌تواند به قدرت دست یابد ولی متاسفانه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تنها اراده و خواست ملت‌ها اهمیت نداشته و به سرعت محقق نمی‌شود، زیرا در نظام بین‌المللی فعلی حکومت‌هایی هستند که با انحصارطلبی از تحقق خواسته‌های سایر ملت‌ها ممانعت به عمل می‌آورند.

وی ادامه داد: این انحصارطلبی‌ها در عرصه‌های اقتصادی، فن‌آوری و علمی نیز به چشم می‌خورد و این قدرت‌ها تنها به برخی از کشورها اجازه داشتن سلاح هسته‌ای یا حق وتو می‌دهند ولی سایر کشورها از داشتن این حقوق منع می‌شدند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: انحصارطلبی برخی قدرت‌های جهانی در عرصه رسانه و اطلاعات هم به چشم می‌خورد. برای مثال زمانی که از 11 سپتامبر سخن به میان می‌آید، همه یاد اتفاقی که در آمریکا رخ داد می‌افتند ولی کسی نمی‌داند در 7 تیر سال 66 در کشورمان چه فاجعه‌ای رخ داد. همه حادثه سردشت را فراموش کردند.

او خاطرنشان کرد: هم‌چنین فراموش شده است که در دو دهه گذشته ظرف کم‌تر از 100 روز در یک کشور آفریقایی به نام روآندا یک میلیون نفر از 11 میلیون نفر جمعیت این کشور کشته شده‌اند و در این زمینه هیچ قطعنامه‌ای صادر نشد و سازمان ملل هم حاضر به پذیرش آن به عنوان نسل‌کشی نبود ولی زمانی که در آفریقای مرکزی کشتاری صورت گرفت، فرانسه نیروهای خود را به سرعت به آن کشور روانه کرد، ولی این اقدامات در مورد همه کشورهایی که نیاز به کمک دارند صورت نمی‌گیرد و این نیز نوعی انحصارطلبی است.

جلیلی تاکید کرد که فضای مجازی عرصه‌ای است که اگر به مدد انقلاب اسلامی از فرصت‌های ایجاد شده در آن به نحو احسن استفاده کنیم، می‌توانیم شاهد کسب دستاوردهای بزرگی باشیم.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در عرصه اقتصادی هم فضای مجازی می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد، گفت: برخی کشورها نگران هستند زیرا انقلاب اسلامی ایران نه تنها در مقابل هجمه‌ها مقاومت کرد، بلکه در این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی هم داشته است.

او ادامه داد: اقتصاد مقاومتی تحول نرم‌افزاری و فرهنگی در عرصه اقتصادی است و باید در فرهنگ مدیریتی و سیاسی تحولات اقتصادی صورت بگیرد و همگام با این تحول، ظرفیت‌شناسی هم صورت بگیرد تا از حداکثر توان‌مان برای بروز و ظهور قدرت‌مان استفاده کنیم.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: همان‌طور که انقلاب اسلامی توانست در بسیاری از عرصه‌ها الگوی مناسبی را ارائه و آن را تکثیر کند، در زمینه اقتصادی نیز اگر الگوی متناسب با ظرفیت‌های‌مان را ایجاد کنیم، خواهیم دید که این الگو قابلیت ارائه به سایر کشورها را نیز خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N149933

وبگردی