آفتاب

کارتر در راه ونزوئلا

کارتر در راه ونزوئلا

تهران- ایرنا- ˈجیمی کارترˈ رییس جمهوری پیشین آمریکا با ارسال نامه ای به ˈ نیکولاس مادوروˈ رییس جمهوری ونزوئلا و ˈانریکه کاپریلسˈ رقیب وی تمایل خود را برای سفر به این کشور و میانجی گری برای پایان دادن به بحران آن نشان داده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس از کاراکاس، کارتر در نامه به کاپریلس با ابراز نگرانی از درگیری ها در ونزوئلا و تلفات ناشی از آن خاطرنشان کرد: برای اینکه گفت وگوها با هدف تنش زدایی آغاز شود تمایل خود را به طرف مقابل به منظور کاهش تنش فعلی نشان دهد.

مخالفان در همین راستا باید تعهد خود را برای عمل در چارچوب قانون اساسی و رد کردن خشونت ها بپذیرند، دولت نیز باید تضمین کند که حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز برای معترضان وجود دارد در همان حال که با بازداشت شدگان بر اساس قانون و عدالت رفتار می کند.

وی در نامه خود افزوده است : برای مقامات منتخب از احزاب مخالف دشوار است که اختلاف ها را حل و فصل کنند زمانی که تهدید می شوند.

مرکز کارتر یکی از ناظران در دوره های مختلف انتخابات و میانجی مذاکرات بین دولت این کشور و مخالفان بعد از کودتای نافرجام سال 2002 در زمان ریاست جمهوری ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری پیشین این کشور بوده است.

با آنکه ˈنیکولاس مادوروˈ رییس جمهوری ونزوئلا در نشست خبری روز جمعه (2 اسفند) از اقدامات وی تقدیر کرد اما شماری از مخالفان به شدت مرکز کارتر را برای اعتباربخشی به همه پرسی چاوز در سال 2004 مورد انتقاد قرار داده اند.

کارتر گفته امیدوار است در سفر از قبل برنامه ریزی شده خود به ونزوئلا طی ماه آتی بتواند با کاپریلس دیدار کند. زمان این سفر هنوز دقیق معلوم نیست.

اعتراضات در ونزوئلا 26 میلیون نفری که از 4 فوریه (15 بهمن) در شهر تاچیرا با تظاهرات دانشجویی آغاز شد تاکنون 16کشته و 140 زخمی بر جا گذاشته است.

ˈلوئیسا اورتگاˈ دادستان عمومی ونزوئلا نیز روز گذشته گفت: 13 نفر تا روز یکشنبه و یک نفر در روز دوشنبه در تظاهرات اعتراضی کشته شده اند.

دولت ونزوئلا اعلام کرده است 529 نفر تاکنون به دلیل شرکت در اعتراضات متهم شناخته شده اند، 45 نفر از این تعداد هنوز در زندان هستند و150 تن بر اثر درگیری ها زخمی شده اند.

ˈانریکه کاپریلسˈ رقیب مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل(فروردین/ اردیبهشت) دعوت مادورو را برای شرکت در نشست با شهرداران و فرمانداران رد کرد.

وی گفت: این دولت (دولت مادورو) در حال زوال است و من نمی خواهم در کاخ ریاست جمهوری با کسانی دیدار کنم که مرکز عملیات علیه مردم و نقض حقوق بشر است. کاپریلس و دیگر سران مخالفان خواستار آزادی لئوپولد لوپز و دیگر دانشجویان معترض شده اند.

آنها همچنین از دولت مادورو خواسته اند شبه نظامیان طرفدار دولت را خلع سلاح و مسائل پیش روی مردم این کشور از جمله تورم افسار گسیخته، کمبود کالاهای اولیه و نرخ جرم و جنایت بالا را حل کند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N149399

وبگردی