آفتاب
آیت الله آملی لاریجانی در کرمانشاه:

دفاع از حکومت و دولت وظیفه دینی ما است

دفاع از حکومت و دولت وظیفه دینی ما است

ما در زمانی هستیم که از هر سو به ما حمله می‌شود و باید شبیخون‌های فرهنگی را جدی بگیریم/ جمهوری اسلامی تلفیقی از مردم و دیانت است/ روحانیون بیش از هر کسی موظفند به خودشان برسند و به عقبه‌شان توجه کنند؛ و به خسران از دست رفته‌مان توجه کنیم مگر نه در غفلت می‌مانیم.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: نمی‌خواهیم مداحی به دولت صورت گیرد، ولی آنچه وظیفه دینی ماست، این است که از حکومت و دولت دفاع کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات در کرمانشاه که پیش از ظهر امروز صورت گرفت، گفت: اولین و مهم‌ترین سهم یک روحانی سهم کتاب و سنت است که علما به خوبی در گذشته این وظیفه را به انجام رساندند اما ما در جهانی زندگی می‌کنیم که سهم مجتهدان از کتاب و سنت یک جهاد محسوب می‌شود. ما در برخورد با نظام‌های فلسفی چیزی تحصیل نکرده‌ایم.

وی تبلیغ دین را وطیفه دیگر روحانیت دانست و اظهار داشت: این تبلیغ بعد از فهم دین است و مبلغ نمی‌تواند فقط از یک روش استفاده کند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: شان و وظیفه سوم روحانیت شرکت در نظام است و در فعلیت رساندن آنچه که نظام اسلامی نامیده می شود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به قانون اساسی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی برخی از وظایف بر عهده روحانیون است. مانند مجلس خبرگان که اعضای آن از روحانیون هستند، و یا فقهای شورای نگهبان، رئیس دستگاه قضا که باید روحانی باشد، دادستان کل کشور نیز باید مجتهد باشد. بنابراین ما به عنوان روحانی در این نظام وظیفه سنگینی را بر عهده داریم.

وی افزود: ما صاحب گسترش فهم معارف دینی در حوزه‌های علمیه و تبلیغ آنها هستیم. من بر خلاف افراد بدبین معتقد هستم که حوزه‌ها در حال شکوفایی و گسترش هستند و روحانیون ما نیز در تبلیغ با ابزار روز دنیا آشنا هستند ولی آنچه واقع می‌شود، کافی نیست.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه شبهاتی در اصل نظام یا اعتقادات مطرح می‌شود، که باید با آنها پاسخ داد، گفت: درمواردی برخی از مدعیان روشنفکری ادعا می‌کردند که فهم ما از کتاب و معارف به عنوان مصرف کننده است. یعنی فهم وابسته به معارف بیرونی است که این آثار مخربی دارد.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه این نظام ارزان به دست نیامده است، بیان کرد: برای تبیین نظام باید کمر همت بست و این به معنای این نیست که یک روحانی دولتی شود بلکه باید روحانی، روحانی باشد و استقلال حوزه ها حفظ شود. اما روحانی در تبیین اسلام و نظام وظیفه دارد.

رئیس دستگاه قضا افزود: ما در زمانی هستیم که از هر سو به ما حمله می‌شود و باید شبیخون‌های فرهنگی را جدی بگیریم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: ولایت فقیه محور استقلال کشور است و ولی فقیه ما محور استقرار و استقلال کشور هستند و باید قدردان این نعمت باشیم.

وی افزود: نمی‌خواهیم مداحی به دولت صورت گیرد، ولی آنچه وظیفه دینی ماست، این است که از حکومت و دولت دفاع کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به نوپا بودن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ولایت فقیه یک نظام جوان است و همه باید آن را فهم کنیم و به تبیین ارکانش بپردازیم، مثلاً این که پایه‌های مشروعیت کشورهای دیگر چیست و پایه مشروعیت کشور ما چیست که این مسئله مهم و فلسفی و بحث دشواری است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه جمهوری اسلامی تلفیقی از مردم و دیانت است، خاطرنشان کرد: ما در تمام زوایای دینی نیاز به مجاهدتی عظیم داریم و این مسئله برای محققین ما روشن است.

وی اخلاق را رکن رکین دین اسلام دانست و افزود: اگر کسی 80 سال به تحصیل فقه تفسیر وامور مختلف بپردازد، اما اخلاق نداشته باشد، فایده ای ندارد. چراکه ما از دینی برخاسته‌ایم که کتابش ما را به عوالم دیگری سوق می‌دهد و بنابراین موظفیم به اخلاق توجه کنیم.

آملی لاریجانی اذعان داشت: روحانیون بیش از هر کسی موظفند به خودشان برسند و به عقبه‌شان توجه کنند؛ و به خسران از دست رفته‌مان توجه کنیم مگر نه در غفلت می‌مانیم.

کد N149246

وبگردی