آفتاب
/سفر رییس قوه قضاییه به کرمانشاه/

کرمانشاه همچنان در مدار توسعه نیافتگی قرار دارد

کرمانشاه همچنان در مدار توسعه نیافتگی قرار دارد

مشاور عالی استاندار کرمانشاه گفت: عدم سرمایه‌گذاری کافی در دولت‌های گذشته، استان کرمانشاه را همچنان در مدار توسعه نیافتگی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کرمانشاه، مهندس بابک دلفانی در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور رئیس قوه‌قضاییه در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با اشاره به وضعیت شاخص‌های اقتصادی استان کرمانشاه، اظهارکرد: این استان با جمعیت حدود دو میلیون نفر پتانسیل‌های بالایی در بخش‌های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند سه نقش منطقه‌ای، ملی و فراملی ایفا کند، نقش منطقه‌ای کرمانشاه را مرکزیت غرب کشور، نقش ملی را تامین امنیت غذایی کشور و نقش فراملی استان را توسعه تجارت خارجی از طریق مرزهای این استان معرفی کرد.

دلفانی وجود 950 هزار هکتار اراضی قابل کشت، 450 میلیمتر بارندگی سالانه، اقلیم‌های متفاوت آب و هوایی، داشتن 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و انجام 54 درصد صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای این استان، داشتن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مناسب، وجود بیش از 2000 اثر تاریخی ثبت شده، جاده‌های مناسب و ... را بخشی از پتانسیل‌های استان معرفی کرد و گفت: با وجود این پتانسیل‌ها بدلیل عدم سرمایه‌گذاری کافی در دولت‌های گذشته، کرمانشاه همچنان در مدار توسعه نیافتگی قرار دارد.

وی افزود: نرخ بیکاری استان بالا است، از لحاظ درآمد سرانه رتبه 21 را در کشور داریم، 42 درصد آب‌های سطحی کشور از این استان خارج می‌شود، در راه روستایی از میانگین کشور عقب‌ترهستیم، در گازرسانی روستایی وضعیت بسیار نامناسبی داریم، 1960 هکتار بافت فرسوده در شهرهای استان داریم و رتبه ازدواج و طلاق استان نامناسب است.

دلفانی گفت: تمامی شاخص‌ها حاکی از فقر اقتصادی مردم استان دارد.

وی ادامه‌داد: در سفر مقام معظم رهبری به استان برای برون‌رفت از مشکلات موجود 1200 پروژه برای پیشرفت استان به تصویب رسید که متاسفانه تاکنون کمتر از 10 درصد آنها تحقق یافته است، بنابراین انتظار داریم کمک شود تا این مصوبات هر چه سریع‌تر اجرایی شوند.

دلفانی با بیان اینکه برای برون رفت از وضعیت موجود باید چاره‌ای اندیشید، تحقق کامل مصوبات سفر مقام معظم رهبری، توسعه بخش تجارت خارجی استان و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با استفاده از بودجه عمومی را موجب توسعه و رفع بخشی از مشکلات استان دانست.

انتهای پیام

کد N148946

وبگردی