آفتاب

فعال نابینای چینی: رهبری چین خود را برای قیامی به سبک اوکراین آماده کند

فعال نابینای چینی: رهبری چین خود را برای قیامی به سبک اوکراین آماده کند

فعال نابینا و تبعیدی چین ضمن ابراز تاسف نسبت به "سرکوب شدید مدافعان حقوق بشر توسط پکن" گفت، رهبری چین باید برای مواجه با قیامی به سبک اوکراین، خود را آماده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چن گوانگچنگ، فعال نابینا و تبعیدی چین گفت: احتمال بسیاری وجود دارد که چین نیز با انقلابی به سبک اوکراین مواجه شود.

این وکیل خودآموخته 42 ساله که از کودکی نابینا است، پس از فرار از حبس خانگی سال 2012 میلادی در چین در حال حاضر به همراه خانواده‌اش در نیویورک زندگی می‌کند. اما وی می‌گوید: ارتباط نزدیکم را با فعالان چین حفظ کرده‌ام. در چین بازداشت‌های بسیاری وجود دارد.

وی به طور مثال به دستگیری والدین ژو مینگکای، فعال حقوق بشر اشاره می‌کند که چهار سال را به دلیل پیوستن به یک حزب ممنوع در زندان سپری کرده است.

چن می‌گوید: در حالی که بسیاری از فعالان را اذیت کرده و آنها را بازداشت می‌کنند، مردم بسیاری دست به راهپیمایی‌های اعتراضی می‌زنند. ما تا زمانی که چین به یک کشور آزاد و دموکراتیک که به حقوق بشر احترام می‌گذارد، تبدیل نشود، دست از مبارزه‌های خودمان برنمی‌داریم.

وی ادامه داد: رویدادهای اوکراین و تغییر ناگهانی رژیم به مخالفان دولت در چین این دلگرمی را می‌دهد تا برای تغییر بیشتر تلاش کنند. مردم چین دائما می‌گویند اگر این اتفاق در اوکراین افتاده پس در کشور ما نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

این فعال حقوق بشر گفت: فکر نمی‌کنم که مقامات تمایلی به از دست دادن قدرت داشته باشند اما این بدان معنا نیست که چین تغییر نمی‌کند. مردم در حال تغییرند. آنها بیشتر از این نمی‌پذیرند که حزب کمونیست درباره همه چیز تصمیم‌گیری کند. دولت به شدت در حال از دست دادن قدرت است. ما سال‌ها منتظر تغییر نمی‌مانیم چرا که این امر در حال وقوع است.

انتهای پیام

کد N148907

وبگردی