آفتاب

پاکستان نسبت به وقوع جنگ داخلی در افغانستان با اجرای "گزینه صفر" آمریکا هشدار داد

پاکستان نسبت به وقوع جنگ داخلی در افغانستان با اجرای "گزینه صفر" آمریکا هشدار داد

یکی از مقام‌های ارشد پاکستان هشدار داد، در صورتی که دولت آمریکا از گزینه صفر درباره افغانستان پیروی کند به این معنا که هیچ نیرویی در کشور پس از 2014 باقی نماند، این اقدام احتمالا افغانستان را در معرض خطر بروز جنگ داخلی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه کریستین ساینس مانیتور، این مقام ارشد پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، در مرکز رسانه و امنیت واشنگتن دی سی گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان احتمالا یک خطر در این کشور ایجاد می‌کند که می‌تواند در نهایت باعث شود تا یک سوم نیروهای امنیت افغان از پست‌های خود در ارتش و پلیس فرار کنند.

وی افزود: گزینه صفر به معنای وقوع یک جنگ داخلی در افغانستان است.

اظهارنظراین این مقام ارشد پاکستانی در پی اظهارنظر کاخ سفید که اوایل روز سه شنبه مطرح شد، آمده است: کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به پنتاگون اعلام کرده هم اکنون زمان خروج کامل از افغانستان در پایان سال جاری میلادی است.

این اقدام به شدت به عنوان یک هشدار برای حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان محسوب می‌شود که نشان داده امضای معاهده امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن که برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی پس از 2014 لازم است، بعید به نظر می‌رسد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: مادام که ما این معاهده امنیتی دو جانبه را نداشته باشیم، چالش پیش روی ما نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین اوباما به کرزای هشدار داد که بدون امضای این توافق نامه امنیتی احتمال این مساله که نیروهای آمریکایی پس از 2014 در افغانستان بمانند کمتر می‌شود.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز سریعا واکنش نشان داد و گفت که با اقدام تضمین برنامه‌های کافی درباره خروج نیروهای آمریکایی پس از 2014 از افغانستان موافق است و اعلام کرد، آمریکا نباید هیچ سربازی را پس از 2014 در افغانستان باقی بگذارد.

همچنین در چند روز آینده وی قرار است با همتایان دفاعی خود در بروکسل، بلژیک دیدار و در این باره به گفت‌وگو بپردازد.

بیانیه کاخ سفید به نظر تلاشی برای اعمال فشار بر کرزای به منظور امضای این توافقنامه امنیتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در آوریل 2014 است.

این مقام ارشد دولت اسلام آباد همچنین افزود: از من نخواهید درباره موضع دولت اوباما سخن بگویم. این مساله که آیا این اقدامی موثر است یا خیر موضوع دیگری است. ممکن است کرزای با آن موافقت نکند.

با وجود آنکه اوباما نسبت به باقی گذاشتن تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان تردید دارد، پنتاگون به دنبال نگه داشتن ده‌ها هزار سرباز در افغانستان است و کاخ سفید احتمالا با باقی ماندن 10 هزار نیرو در این کشور موافقت می‌کند.

این مقام پاکستانی ادامه داد: بدون توجه به این مساله که آیا این معاهده امنیتی امضا می‌شود یا خیر 2015 احتمالا سالی سخت برای افغانستان خواهد بود. نیروهای امنیتی این کشور نیازمند یک معاهده بیشتر برای آموزش هستند چرا که هنوز مکانیسم ضعیفی برای نبرد دارند. بدون آموزش بیشتر در پی خروج نیروهای آمریکایی، سربازان افغان احتمالا پست‌های خود را ترک می‌کنند و این شبه نظامیان خواهند بود که این خلاء را پر می‌کنند.

انتهای پیام

کد N148904

وبگردی