آفتاب

تشدید حملات نیروهای آمریکایی علیه گروه تروریستی حقانی

تشدید حملات نیروهای آمریکایی علیه گروه تروریستی حقانی

چند تن از مقام‌های آمریکایی گفتند، واشنگتن اقدامات خود علیه شبکه حقانی مرتبط با طالبان را افزایش داده تا پیش از خروج کامل نیروهای نظامی خارجی از افغانستان ضربه محکمی به این شبه‌نظامیان وارد کند.

چند تن از مقام‌های آمریکایی گفتند، واشنگتن اقدامات خود علیه شبکه حقانی مرتبط با طالبان را افزایش داده تا پیش از خروج کامل نیروهای نظامی خارجی از افغانستان ضربه محکمی به این شبه‌نظامیان وارد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با نزدیک شدن به پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان، سوالاتی بی‌پاسخ مانده است از جمله اینکه آیا پاکستان علیه گروهی که مقام‌های آمریکایی معتقدند شدیدا از سوی آژانس اطلاعاتی پاکستان حمایت می‌شود، اقدامی صورت می‌دهد یا خیر.

به گفته مقام‌های آگاه، دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا یگان جدید ویژه‌ای را در کابل ایجاد کرده تا اقدامات علیه این گروه شبه‌نظامی را هماهنگ کند. تصمیم‌گیری درباره این اقدام سال گذشته میلادی به عنوان بخشی از استراتژی جدید که شامل آژانس‌های چند دولتی است، اتخاذ شد.

این مقام‌ها گفتند، این یگان که در زبان نظامی موسوم است به «هسته ترکیبی»، نیروهای ویژه، نیروهای معمولی، پرسنل اطلاعاتی و تعدادی از غیرنظامیان را برای بهبود هدف‌گیری اعضای شبکه حقانی و بالا بردن تمرکز بر روی این گروه گردهم می‌آورد.

یکی از مقام‌های دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: مسائل در مورد رویکرد جامع‌تر علیه شبکه حقانی کنار هم جمع شده است. در نتیجه از حالا به بعد تمرکز و انرژی بسیاری در مورد این مساله وجود دارد.

هنوز مشخص نیست که آیا تمرکز بیشتر بر شبکه حقانی به معنای افزایش حمله به این گروه توسط ارتش و سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) است یا خیر و باید دید که این یگان چه مقدار صدمه می‌تواند به شبکه حقانی وارد کند.

گمان می‌رود شبکه حقانی در مشهورترین حملات جنگ عراق دست داشته است که شامل حمله به هتل‌های میزبان خارجی‌ها، بمب‌گذاری مرگبار در سفارت هند در کابل، حمله سال 2011 میلادی به سفارت آمریکا و چندین بمب‌گذاری شدید دیگر می‌شود.

پنتاگون، شبکه حقانی را به عنوان ماهرترین شبه‌نظامیان در حمله به اهداف خارجی در افغانستان می‌داند.

جان آلن، ژنرال بازنشسته که فرماندهی نیروهای ناتو و آمریکا را از سال 2011 تا 2013 میلادی در افغانستان به عهده داشت، گفت: درخواست ثبت شبکه حقانی به عنوان یک گروه تروریستی را در بهار سال 2012 میلادی مطرح کردم چرا که اقدامات نظامی به تنهایی کافی نبود. دلیل من برای این کار کاملا واضح بود چرا که این گروه بسیار خطرناک و فراگیر است.

استفان تونسند، ژنرال ارشد که فرماندهی نیروهای ناتو و آمریکا را در شرق افغانستان به عهده دارد، گفت: تا زمانی که پاکستانی‌ها به این پایگاه‌های امن کمک می‌کنند، مشکل وجود دارد. شبه‌نظامیان می‌توانند در پاکستان سربازگیری کرده، آموزش ببینند، مجهز و آماده شوند.

انتهای پیام

کد N148898

وبگردی