آفتاب

رسانه های روسی و تحولات اوکراین

رسانه های روسی و تحولات اوکراین

تهران-ایرنا- رسانه های خبری دیداری و نوشتاری روسیه سه شنبه هفته جاری اخبار مربوط به تحولات اوکراین و نیز گفت و گوهای ایران و گروه1+5 را در سطح گسترده ای مورد توجه قرار دادند.

به گزارش روزچهارشنبه ایرنا، رسانه های خبری روسیه اعم ازپایگاه های خبری اینترنتی، مطبوعات و رادیو- تلویزیون روسیه در روزگذشته مهمترین عناوین خبری و مقالات خود را به موضوعات ذیل اختصاص دادند.

مهمترین محورهای خبری در رابطه با منطقه:

- رؤسای جمهور روسیه و بلاروس اوضاع اوکراین را بررسی کردند.

- نخست وزیر روسیه مشروع بودن مقامات جدید اوکراین را زیر سئوال برد.

- اولوکایف: اوضاع اوکراین باعث می شود ریسک های اقتصادی تحقق یابد.

- نخست وزیر روسیه نمیتواند تأیید کند که آزاروف نخست وزیر اسبق اوکراین در روسیه است.

- سخنگوی دومای دولتی با رؤسای فراکسیون های دوما در مورد اوضاع اوکراین مشورت می کند.

- رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه اعلام نمود روسیه باید نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند.

- رئیس کمیته بین المللی دومای دولتی در حوادث اوکراین منافع ژئوپلتیک آمریکا را مشاهده کرد.

- اوکراین نگرانی نخست وزیر روسیه در مورد وجود خطر برای اتباع روسیه را بی اساس دانست.

- مدودف: عضویت ارمنستان در اتحاد گمرکی، همکاری اقتصادی با روسیه را تشویق می کند.

- نخست وزیر: ˈروس نفتˈ 500 میلیون دلار در ارمنستان سرمایه گذاری کند.

- وزیر خارجه روسیه با صاحب عریقات رئیس هیئت فلسطینی در مذاکره با اسرائیل ملاقات کرد.

- معاون وزیر امور خارجه روسیه با محمد البرادعی سفیر مصر در روسیه ملاقات کرد.

- معاون وزیر امور خارجه روسیه با سفیر چین در مورد اوضاع اوکراین صحبت کرد.

- پوتین و لوکاشنکو اوضاع اوکراین را بررسی کردند.

- مدودف مشروع بودن مقامات جدید اوکراین را باور ندارد.

- مدودف: سفیر روسیه در اوکراین برای مشورت احضار شده است.

- مدودف نمیتواند تأیید کند که آزاروف نخست وزیر اسبق اوکراین در روسیه است.

- اولوکایف: اوضاع اوکراین برای روسیه خطر تحقق ریسک ها را در بر دارد.

- موافقتنامه حل بحران اوکراین مورخ 21 فوریه اجرا نمی شود هرچند وزرای امور خارجه آلمان، لهستان و فرانسه در مراسم امضای آن حضور داشتند اما آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر ساختارهای بین المللی از این سند استقبال کردند.

- شبه نظامیان خلع سلاح نشده اند، از ترک خیابان های شهرهایی که آنها فی الواقع کنترل می کنند و از آزاد کردن بناهای دولتی خودداری کرده و اقدام خشونت بار را ادامه می دهند.

- اقدامات ˈرادای عالیˈ اوکراین از لحاظ مشروعیت مایه نگرانی عمیق می شود. آنجا با استناد به ˈملاحظات انقلابیˈ به چاپ ˈمصوباتˈ و ˈقوانینˈ و از جمله اسناد متوجه ضایع کردن حقوق انسانی روس ها و دیگر اقلیت های ملی ساکن اوکراین پرداخته اند.

- درخواست هایی حتی در مورد ممنوعیت کامل زبان روسی، انحلال احزاب و سازمان ها، جلوگیری از شرکت مقامات سابق در نهادهای دولتی آینده، تعطیل رسانه های گروهی نامطلوب و از میان برداشته شدن محدودیت تبلیغ ایدئولوژی نئونازی مطرح می شود.

- خط مشی سرکوب ناراضیان در مناطق مختلف اوکراین از راه دیکتاتوری و حتی تروریستی پیشه شده است. تهدیدهایی در مورد اماکن مقدس ارتدوکس به گوش می رسد.

- تندروهای ناسیونالیست به توهین به مجسمه های یادبود در شهرهای مختلف اوکراین ادامه میدهند اما در برخی پایتخت های اروپایی همفکران آنها به مجسمه های یادبود نظامیان شوروی بی حرمتی می کنند.

- روسیه : در موضع برخی شرکای غربی نه نگرانی از سرنوشت اوکراین بلکه محاسبه ژئوپلتیک یک جانبه مشاهده می شود. ارزیابی اصولی از اقدامات جنایی افراط گرایان و از جمله مظاهر نئونازی و ضد یهودی آنها مشاهده نمی شود. مضاف بر این، این قدمها خواسته یا ناخواسته تشویق می شود. این تصور ایجاد می شود که موافقتنامه 21 فوریه با توافق ساکت حامیان خارجی آن فقط به عنوان سرپوشی برای پیش بردن سناریوی تغییر قهرآمیز حکومت در اوکراین - از راه تراشیدن ˈوقایعˈ و بدون تمایل به جستجوی تفاهم در اوکراین در راه آشتی ملی - مورد استفاده قرار می گیرد. تلاش برای جلب ساختارهای بین المللی و از جمله دبیرخانه سازمان ملل برای توجیه این خط مایه نگرانی خاص می شود.

- از تمام طرفین دست اندر کار در بحران اوکراین مصرانه درخواست می کنیم حداکثر مسئولیت را به خرج داده، اجازه انحطاط بیشتر موقعیت را نداده، آن را به محیط حقوقی برگردانده و با قاطعیت افراط گرایان دست دراز کرده به سوی قدرت را مهار کنند.

- سرگئی ناریشکین سخنگوی دومای دولتی قصد دارد با رؤسای فراکسیون های دومای دولتی در مورد اوضاع اوکراین مشورت کند. وی به خبرنگاران گفت ˈما امروز در شورا(ی دوما) صحبت داشتیم. من همین امروز با رؤسای فراکسیون های پارلمانی مشورت می کنم. امکان دارد ما فردا در این مورد اظهارات بیشتری بیان کنیمˈ.

- ایوان ملنیکوف معاون اول سخنگوی دومای دولتی (حزب کمونیست روسیه) اعلام کرد کمیته امور جامعه کشورهای مشترک المنافع و کمیته امور بین المللی دومای دولتی مشغول تهیه اعلامیه ای درمورد اوضاع اوکراین هستند و این سند می تواند همین هفته در دوما تأیید شود. ملنیکوف پس از جلسه شورای دوما اعلام کرد شورا از پیشنهاد خودداری نماینده از اظهار نظر در مورد اوکراین در سخنرانی های خود در جلسه دوما حمایت نکرد.

- تورچینوف اعلام کرد ˈبازگشت به خط همگرایی با اروپا اولویت ما است. این امری است که تظاهرات ˈمیدان استقلالˈ برای آن آغاز شده بود. ما باید به خانواده کشورهای اروپایی برگردیمˈ.

- وی اعلام افزود ˈما اهمیت روابط با فدراسیون روسیه را درک می کنیم و آماده گفت وگو با رهبری روسیه برای برقرار کردن روابط با آن بر اساس نوین، واقعاً برابر و حسنه هستیم که انتخاب اروپایی اوکراین را برسمیت شناخته و آن را رعایت کندˈ.

- ولادیمیر ژیرینوفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه روز دوشنبه اعلام نمود روسیه مطابق با حقوق بین المللی می تواند نیروهای خود را بر اساس قانون وارد اوکراین کند. ژیرینوفسکی گفت روسیه میتواند بر اساس درخواست رئیس جمهور قانونی اوکراین نیروهای خود را برای دفاع از ناوگان دریای سیاه وارد اوکراین کند.

- به گزارش خبرگزاری ˈریا نووستیˈ، سیاستمدار روس گفت ویکتور یانوکوویچ امروز می تواند قدرت خود را احیا کند. به نظر ژیرینوفسکی، یانوکوویچ دیگر نمی تواند رئیس جمهور اوکراین بزرگ باشد ولی میتواند از برگزاری انتخابات در 25 ماه می جلوگیری کرده و خود را نجات دهد.

- وی گفت اگر خودش جای یانوکوویچ بود با ریاست مناطق جنوب شرقی اوکراین به توافق رسیده و از روسیه درخواست می کرد امنیت وی را به عنوان رئیس جمهور قانونی تأمین کند.

- ژیرینوفسکی گفت تورچینوف سخنگوی ˈرادای عالیˈ اوکراین که سرپرست ریاست جمهوری اوکراین می باشد یک فرد خودسر است.

- در مورد محل اختفای یانوکوویچ هیچ اطلاعی در دست نیست. او در اوکراین تحت تعقیب اعلام شده است.

- آلکسی پوشکوف رئیس کمیته امور بین المللی دومای دولتی مطمئن است آمریکا تلاش می کند در آستانه نبرد با چین حوزه نفوذ خود در منطقه اروپا و اقیانوس اطلس را به حساب اوکراین بیشتر کند.

وی در ˈتوییترˈ خود نوشته است ˈانسجام حوزه نفوذ اروپایی آتلانتیک و از جمله به حساب اوکراین برای آمریکا ماهیت اصولی دارد. بالاخص در آستانه نبرد جدی با چین.

- پوشکوف اطمینان دارد ˈجدال امپراطوری عقاب رو به سالخوردگی ولی هنوز نیرومند با امپراطوری اژدهای نو پا از بسیاری لحاظ ماهیت قرن بیست و یکم را تعیین می کندˈ.

- برنامه حزب نئوفاشیستی ˈسوابوداˈ:

1. قانون ممنوعیت احراز سمت های دولتی عالی از طرف تمام مقامات حکومت اسبق و از جمله یولیا تیموشنکو.

2. حفظ واحدهای مسلح غیر قانونی و اعمال فشار بر حکومت به کمک آنها.

3. مطرح کردن پیشنهادهای رادیکال و از جمله ممنوعیت کاربرد زبان روسی، نیل به تصویب آنها زیر فشار ˈمیدان استقلالˈ.

- روسیه باید درخواست کند جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل برگزار و در آن مسئله تصرف غیر قانونی حکومت در اوکراین و ضرورت متوقف شدن سرکوب مخالفان سیاسی از طرف مقامات بالفعل مطرح شود.

- لازم به ذکر است دفاتر حزب مناطق و حزب کمونیست توسط شبه نظامیان متحد مقامات بالفعل درهم کوبیده شده، کارت رأی دادن آنها به زور تصرف، بجای آنها در پارلمان رأی داده شده و تصمیمات غیرقانونی تصویب می شود.

- وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد نگرانی رهبری روسیه در مورد وجود تهدید برای اتباع روسیه بی اساس می باشد. مدیر تشکیلات سیاست اطلاعاتی وزارت امور خارجه اوکراین گفتˈمیتوانم با اطمینان کامل بگویم نگرانی بیان شده از طرف نخست وزیر روسیه و از جمله در مورد وجود خطر برای اتباع روسیه هیچ اساسی ندارد زیرا اوضاع باثبات بوده و تحت کنترل قرار گرفته استˈ.

- سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه 24 فوریه با البرادعی سفیر مصر در فدراسیون روسیه ملاقات داشت.

برخی امور مهم منطقه خاورمیانه چون سازمان دادن همایش ایجاد حوزه عاری از تسلیحات کشتار جمعی و وسایل حمل آن در خاورمیانه بررسی شد.

- گنادی زیوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه معتقد روسیه باید از اوکراینی های مخالف ˈباندریسمˈ (باندرا رهبر ناسیونالیست های اوکراین در جنگ با شوروی در جنگ جهانی دوم بود) حمایت کند. وی در جلسه فراکسیون حزبش گفت ˈامروز ˈباندریسمˈ در کی یف دست بالا را گرفته است...فردا درخواست می کنیم طرف صبح مسئله بررسی و قدم های جامع و کاملی اتخاذ و از همه کسانی که با ˈباندریسمˈ در اوکراین مخالفت می کنند، از همه این اشخاص، حمایت شود. درغیر این صورت آنها را یکی یکی سرکوب می کنندˈ.

- به نظر سرگئی مارکوف عضو تالار اجتماعی و مدیر موسسه تحقیقات سیاسی، در حال حاضر می شود گفت که یولیا تیموشنکو دراوکراین به قدرت رسیده است. وی گفت آلکساندر تورچینوف دست راست وی سمت کلیدی سرپرست ریاست جمهوری را احراز کرده است. به احتمال قوی آرسنی یاتسنیوک معاون دیگر وی نخست وزیر می شود. از اوضاع چنین برمی آید که تیموشنکو نخواسته نخست وزیر- که طبق قانون اساسی جدید شخصیت شماره یک خواهد بود– شود و اعلام کرده در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند. لذا می شود گفت پس از انتخابات دوباره قانون اساسی قدیمی را احیا می کنند و اوکراین دوباره به جمهوری تحت کنترل رئیس جمهور تبدیل می شود.

- کارشناس افزود تمام حوادثی که در اوکراین رخ داد یک کودتای دولتی بود.

- همه کارشناسان در این مورد همفکر هستند که روابط روسیه و اوکراین دوباره فوق العاده بغرنج خواهد بود. برای مثال آلکسی ماکارکین معاون مرکز فن آوری های سیاسی معتقد است بسیاری از سیاستمداران (اوکراینی) مایل به برقرار کردن روابط سازنده با روسیه اینک ناچار می شوند با واقعیات جدید هماهنگ شوند تا بتوانند موقعیت سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کنند. کارشناس سیاسی معتقد است سیاستمداران روس گرا ناچارند با حکومت جدیدی به توافق برسند که به سوی غرب جهت گیری دارد و نه روسیه.

- به نظر مارکوف، مسئله کمک مالی غرب به اوکراین هنوز به طور نهایی روشن نشده زیرا اظهارات بیان شده در مورد واگذاری چند میلیارد یورو به منظور برقراری ثبات در اوکراین ماهیت سیاسی داشته وˈاز طرف غرب هیچ تصمیم صریحی در این مورد اتخاذ نشده است. فکر می کنم بزودی مشورتی در اتحادیه اروپا برگزار می شود که در آن به اوکراین قول مبالغ نسبتاً هنگفتی داده میشود. ولی این قول ها ماهیت سیاسی و ذهنی خواهد داشت، فعلاً هیچ قدم معینی برداشته نمی شودˈ.

- به نظر این کارشناس، غرب کمک مالی را با قرارداد عضویت وابسته با اتحادیه اروپا ارتباط می دهدˈولی این قرارداد ماهیت آشکارا نیمه استعماری داشته و برای اقتصاد اوکراین زیان آور است و لذا می تواند باعث عدم محبوبیت شدید دولت شودˈ.

- آلکسی ماکارکین معاون مرکز فن آوری های سیاسی هم معتقد است هنوز معلوم نیست غرب چه مبلغی به اوکراین واگذار می کند. وی گفتˈغرب هم اکنون میگوید تا 20 میلیارد یورو به اوکراین واگذار می شود. این مبلغ خیلی گزافی است ولی معلوم نیست در عمل چه مبلغی و در چه مدتی واگذار شود. هر چند معلوم است که غرب این کمک را به سیاستمدارانی واگذار می کند که به قدرت رسیده و خط مشی غرب گرای خود را مورد تأکید قرار دهندˈ.

- به نظر کارشناسان، روسیه اینک هیچ کمک مالی به همسایگان واگذار نمی کند. مارکوف گفت ˈهیچ قسطی از کمک مالی از طرف روسیه در کار نخواهد بود. اینجا هیچ تردیدی نیستˈ.

- گلب پاولوفسکی افزود: ˈروسیه موظف نیست خزانه اوکراین را پر کند. ما هیچ تعهدی در برابر مقامات جدید نداریم، در مورد کمک به اوکراین باید تا برقرار شدن وضوح در مورد دولت جدید دست نگاه داشتˈ.

- ما فعلاً اوکراین را میبازیم.

- ممکن است قیمت گاز برای اوکراین از ماه آوریل به اندازه یک سوم افزایش یابد.

- پایگاه فضایی ˈشرقیˈ بعد از بازی های المپیک.

-ˈمیدان کی یفˈ مهمترین اشتباه حکومت روسیه را آشکار کرد.



مهمترین محورهای خبری در رابطه با ایران:

- ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه ملاقات کرد.

- سفیر ایران در روسیه با مارگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه ملاقات کرد.

- روسیه و ایران نتایج مذاکره با ˈگروه 5+1ˈ را بررسی کردند.

- ولادیمیر یفسه یف: ترکیه، روسیه و ایران می توانند مسئله ناگورنو قره باغ را حل کنند.

- ایران بعد از تحریم ها و منافع روسیه.

- اوضاع پیرامون برنامه اتمی ایران با توجه به نتایج دور تازه مذاکرات ایران و ˈگروه 5+1ˈ در روزهای 18 تا 20 فوریه در وین بررسی شد.

- در جریان گفت وگو برخی امور کلیدی تعامل ایران و روسیه و از جمله در بخش تجاری اقتصادی و همچنین امور تدارک چهارمین اجلاس سران دریای خزر در پاییز سالجاری در آستراخان بررسی شد.

- روسیه و ایران نتایج مذاکره با ˈگروه 5+1ˈ را بررسی کردند.

- ولادیمیر یفسهیف مدیر مرکز تحقیقات اجتماعی سیاسی و دبیر علمی ˈشورای هماهنگی پیش بینی های فرهنگستان علوم روسیهˈ معتقد است مثلت روسیه – ترکیه – ایران می تواند ثبات منطقه قفقاز جنوبی را تأمین و ضمناً نفوذ بازیگران خارجی را به حداقل برساند.

- روز 20 فوریه دور جدید مذاکرات ایران با گروه 1+5 بین المللی خاتمه یافت. طرفین طیف جامع و مانع موضوعات و جدول زمانبندی کار برای دستیابی به موافقتنامه همه جانبه ای را هماهنگ کردند که باید به سوء ظن ها در حق برنامه هسته ای تهران پایان دهد. اگر در نهایت امر توافقات نهایی حاصل شود، رژیم تحریم ها از تهران برداشته شده و درهای اقتصاد ایران دوباره برای شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی باز خواهد شد ولی نه برای همه.

آیت الله علی خامنه ای رهبرعالی ایران به دولت توصیه کرد ˈمصرف کنندگان راهبردیˈ نفت ایرانی را با توجه به موضع گیری سابق آنها نسبت به رژیم تحریم های بین المللی انتخاب کند. کشورهایی که مبتکر اعمال تحریم ها علیه نفت ایران شده بودند، برای پیشرفت سریع در مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تقریباً هیچ شانسی ندارند. کارهای خصمانه آنها فراموش نمی شود. برطرف شدن تحریم ها خود به خود به شرکت های کشورهای دیگر برای رقابت در بازار ایرانی با کشورهای دوست ایران، از جمله روسیه که در این زمینه یکی از مقام های اول را دارا می باشد، ˈکارت سبزˈ نمی دهد.

ولی بسیاری از کارشناسان حتی در روسیه بعید می دانند که در ایران برای شرکت های روسی فضای بازرگانی مساعدی ایجاد شود. این دیدگاه وجود دارد که ایران بعد از لغو تحریم ها از این فرصت استفاده خواهد کرد تا به سیاست جهانی در نقش جدید شریک بازرگانی و اقتصادی اروپا و ایالات متحده باز گردد. بدون دلایل کافی پیش بینی هایی درباره اقدام آمریکا نسبت به تغییر عربستان سعودی به عنوان شریک اساسی خود در میان کشورهای اسلامی خاورمیانه با ایران ابراز می شود. انتظار می رود که روابط آمریکا حتی با اسراییل، شریک راهبردی آمریکا در خاورمیانه، در رابطه با بهبود روابط با ایران دستخوش تغییرات جدی شود. نگرانی هایی رواج یافته است که بازگشت ایران به بازار نفت ممکن است به تنزل قیمت ها که برای روسیه فاجعه بار خواهد بود، منجر شود. ایران در آینده قابل پیش بینی به عنوان رقیب جدی مستقیم گاز روسی در اروپا و بازارهای دیگر نیز معرفی می شود. معمولاً این استدلال ها برای تأکید بر مصلحت نبودن حمایت روسیه از تهران در تلاش های آن برای خروج هر چه زودتر از رژیم تحریم ها آورده می شود. همچنین سعی می کنند از این طریق چشم انداز همکاری های دوجانبه در بحش نفت و گاز را مورد سوء ظن قرار دهند.

- اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم های چندین ساله که مانع سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران می شود، همچنین صادرات گاز طبیعی ایران به اروپا را تحریم کرد. این تصمیم شامل حال ورود، خرید و انتقال گاز و تأمین مالی و بیمه فعالیت های مرتبط با صنعت گاز است. اهداف تحریم گازی نسبت به گذشته تغییری نکرده است و آن تکمیل و تشدید تأثیر منفی محاصره نفتی بر اقتصاد ایران است. غرب سعی می کند جلوی توسعه این کشور را بگیرد که از نظر جمع ذخایر حامل های انرژی صاحب مقام اول جهانی است.

اروپام**1485** 1064
کد N148873

وبگردی