آفتاب

اولتیماتوم اوباما به کرزای برای امضای پیمان راهبردی

اولتیماتوم اوباما به کرزای برای امضای پیمان راهبردی

رئیس جمهوری آمریکا به همتای افغانی خود درباره احتمال خروج کامل نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 در صورت تاخیر در امضای توافقنامه راهبردی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در تماس تلفنی با رئیس جمهوری افغانستان به احتمال عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال 2014 در پی مخالفت حامد کرزای با امضای پیمان راهبردی که به نظامیان آمریکایی مصونیت قضایی می دهد، اشاره کرد.

اوباما همچنین در ادامه مدعی حمایت آمریکا از روند صلح با مخالفان مسلح افغانستان، برگزاری انتخابات شفاف و همکاری با نیروهای افغان برای تامین امنیت انتخابات شد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از باقی ماندن شمار اندکی از نظامیان آمریکایی پس از سال 2014 در افغانستان در صورت امضای پیمان راهبردی واشنگتن و کابل با هدف آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای پلیس و امنیتی افغان و شناسایی آخرین اعضای القاعده در این کشور خبر داد.

چاک هیگل وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که پنتاگون در تلاش برای فراهم آوردن زمینه اجرای برنامه‌ ها برای پایان ماموریت و خروج به موقع نیروهای این کشور از افغانستان تا پایان سال جاری است.

در همین حال ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تاکید بر اهمیت امضای توافق راهبردی واشنگتن و کابل هشدار داد زمان در افغانستان در حال هدر رفتن است و در نقطه ای هستیم که گزینه حضور نظامیان ناتو و آمریکا در افغانستان پس از سال 2014 امکان پذیر نیست.

توافق درباره امضای پیمان راهبردی در حالی است که برخی از هیئت های عالیرتبه مخالفت خود را با برخی از بندهای این توافق اعلام و تاکید کردند که امضای توافق امنیتی با آمریکا به ارزشهای مذهبی و ملی افغانستان آسیب می زند.

در همین حال عبدالستار مبارز یکی از اعضای لویه جرگه خواستار تاخیر در امضای پیمان راهبردی واشنگتن و کابل شد و گفت: امضای توافق امنیتی با آمریکا باعث دشمنی برخی از کشورهای منطقه با افغانستان می شود.

کد N148588

وبگردی