آفتاب

آجرلو: دیپلماسی اقتصادی در حوزه کشورهای منطقه و جهان فعال شود

آجرلو: دیپلماسی اقتصادی در حوزه کشورهای منطقه و جهان فعال شود

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی در رابطه با اصلاح نظام مالی و شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور، گفت: نفس این بند از اقتصاد مقاومتی، به معنی مبارزه با مفاسد اقتصادی و رفتن به سمت اقتصاد اسلامی سالم است، پس روح این بند یعنی رانت‌خواری و ویژه‌خواری ممنوع.

فاطمه آجرلو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: مبارزه با ویژه‌خواری اقتصادی، مطالبه چندین‌ساله مقام معظم رهبری است و منشور هشت ماده‌ای ایشان با موضوع مبارزه با فساد اقتصادی نیز یکی از دستورات حاکمیتی رهبری به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه "مقام معظم رهبری به هر بهانه‌ای نظام اقتصادی کشور را به سمت نظام اقتصادی سالم حرکت می‌دهند"، افزود: حرکت به سمت سلامت اقتصادی، منافع خیلی افراد را که بصورت خاص و مخفیانه خون اقتصاد ایران را می‌مکنند، به خطر می‌اندازد. بر همین اساس، معمولاً این موضوع به حاشیه کشیده می‌شود.

آجرلو به تاکیدات سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر لزوم شفاف‌سازی اقتصاد کشور اشاره کرد و چنین بندی را نشان از این دانست که هنوز مطالبه بحق مقام معظم رهبری در این رابطه محقق نشده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آنهایی که در حال حاضر کارگزار حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی هستند، نمی‌توانند ادعای اجرایی کردن این اقتصاد را داشته باشند مگر اینکه با مفاسد اقتصادی و رشوه‌خواری مبارزه کنند و دست کسانی را که در قالب خصوصی‌سازی، اختصاصی‌سازی و ویژه‌خواری می‌کنند، ببندند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اهمیت اجرایی کردن سیاست‌های کلی اصل 44، تصریح کرد: جذب سرمایه‌های سرگردان مردم و جانمایی آنها در نیازهای اساسی و زیرساختی کشور بسیار مهم است چون خیلی از سرمایه‌گذاران حاضر هستند سرمایه‌شان را برای رشد و تعالی و توسعه کشور هزینه کنند و برای شکوفایی اقتصاد کشور برنامه دارند اما چون مدیران و صاحبان اندیشه و خِرد وقتی به حوزه اقتصادی وارد می‌شوند در پیچ و خم کارهای اداری گیر می‌کنند، ترجیح می‌دهند خود را کنار بکشند.

آجرلو با بیان اینکه "مطالبه رهبری برای سالم‌سازی اقتصاد کشور که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی متبلور شده، مطالبه چندین ساله ایشان است"، گفت: مجلس هفتم و هشتم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی گام‌هایی برداشت اما ابتر ماند و اجازه ندادند به اهداف خود برسد.

وی با بیان اینکه "اقتصاد دنیا اثر متقابل بر کشورها دارد"، گفت: امروز وقتی قیمت دلار در جهان بالا می‌رود، بر اقتصاد ایران هم اثر می‌گذارد، پس نمی‌توانیم بصورت جزیره‌ای زندگی کنیم.

این نماینده پیشین مجلس، به تاکید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر لزوم استفاده کامل از توانمندی‌های داخلی اشاره کرد و افزود: وقتی استفاده از توانمندی داخلی و نخبگان کشور با تعامل جهانی همراه شود، می‌توانیم از آخرین دستاوردهای جهانی در زمینه اقتصاد، صنعت و کشاورزی بهره ببریم و آنها هم متقابلاً خواهند توانست از دستاوردهای ما استفاده کنند که این امر، دیپلماسی فعال و سلامت را می‌طلبد.

آجرلو در پایان با بیان اینکه "در دیپلماسی نباید تحت تأثیر قرار بگیریم، بدون اینکه تأثیرگذار باشیم"، تاکید کرد: باید ظرفیت‌های موجود را شناسایی کنیم که در این راستا، اقداماتی همچون تشکیل بازارهای جهان اسلام و تشکیل اکو انجام شده است اما باید بازنگری داشته باشیم تا بتوانیم دیپلماسی اقتصادیمان را در حوزه کشورهای منطقه و جهان فعال کنیم.

انتهای پیام

کد N148570

وبگردی