آفتاب
در مجمع عمومی سازمان ملل

خزاعی: عربستان از حمایت‌ گروه‌های مسلح در سوریه دست بردارد

خزاعی: عربستان از حمایت‌ گروه‌های مسلح در سوریه دست بردارد

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: حضور گروههای تروریستی سازمان یافته در سوریه نه تنها مانع کمک ‌رسانی به مردم سوریه شده بلکه امنیت و ثبات خاورمیانه و جهان را به خطر خواهند انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان با ابراز تاسف شدید از وضعیت انسانی جاری در سوریه خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای ایجاد زمینه گفت‌وگوی هرچه سریعتر نمایندگان دولت با نمایندگان واقعی مخالفان این کشور برای پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه شد.

وی با توجه به پخش تلویزیونی خاطرات دردآور و دلخراش یکی از کودکان سوری از حوادث این کشور در این جلسه و همچنین با اشاره به بحران انسانی در داخل و خارج سوریه بویژه وضعیت 5/2 میلیون پناهنده سوری اظهار کرد: همگی از تلاش‌های به عمل آمده توسط سازمان‌های مربوط با سازمان ملل برای کاهش آلام مردم سوریه تقدیر می‌کنیم اما کسی به ریشه و منشا پیدایش این همه مشکلات اشاره‌ای نمی کند.

خزاعی گفت : چه کسی مسئول این وضعیت است و اینکه اساسا نقش نیروهای خارجی و گروه‌های تروریستی در تشدید این بحران چیست؟

وی راه حل خاتمه دادن به بحران جاری و اسفناک فعلی را از بین بردن ریشه‌ای آن دانست.

سفیر کشورمان همچنین افزود: باید این امکان را فراهم کرد تا مردم سوریه و نمایندگان واقعی اپوزیسیون از طریق فرایند گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز سیاسی با دولت این کشور راه حلی سوری برای پایان دادن به این بحران پیدا کنند و مسلما لازم است همه ما مساعدت نمائیم تا ملت سوریه به راه حل مناسب سیاسی دست پیدا کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود و خطاب به رئیس مجمع عمومی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران فعلی بگونه‌ای فعال نسبت به فراهم آوردن کمک‌های انسانی برای مردم سوریه متعهد بوده و در این خصوص با خانم والری آموس معاون دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری این سازمان و همچنین سایر نمایندگان جامعه بین ‌المللی همکاری کامل داشته است.

وی افزود: ایران روز چهارم فوریه (15 بهمن ماه) جاری میزبان نشست سه جانبه‌ای با مشارکت سوئیس و سوریه در خصوص وضعیت انسانی در سوریه بود.

خزاعی گفت: وضعیت هشدار دهنده فعلی بواسطه مداخله خارجی در سوریه که با رشد گروه‌های تروریستی و پیوستن هزاران نفر نیروی خارجی از اروپا تا آفریقا به آنها رقم خورده است، عملا سوریه را به اردوگاه آموزشی گروه‌های مسلح افراطی، خشن و سازمان یافته تبدیل کرده است که در آینده نه تنها امنیت و ثبات خاورمیانه بلکه امنیت تمام نقاط جهان را به خطر خواهد انداخت.

سفیر کشورمان در پایان و در واکنش به اظهارات سفیر و نماینده دائم عربستان در مورد دخالت و حضور نیروهای سپاه قدس و جمهوری اسلامی ایران در سوریه اظهار کرد: باید از همه کشورهای مداخله کننده در بحران سوریه بویژه عربستان سعودی خواست تا از حمایت‌های مالی و نظامی خود از گروه‌های افراطی و مسلح در سوریه دست بردارند و آنها را از این کشور خارج کنند.

انتهای پیام

کد N148499

وبگردی