آفتاب
| 148990

اوباما درباره خروج كامل نیروهای آمریكایی از افغانستان به كرزی هشدار داد

اوباما درباره خروج كامل نیروهای آمریكایی از افغانستان به كرزی هشدار داد

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از وزارت دفاع این کشور خواسته است تا زمینه اجرای برنامه‌‌ها برای پایان ماموریت و خروج به موقع نیروهای این کشور از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی را آماده کند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان هشدار داد که واشنگتن ممکن است تا پایان سال جاری میلادی تمام نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، اوباما این سخنان را در گفت‌وگویی تلفنی با همتای افغان خود بیان کرد که در ماه‌های گذشته از امضای موافقت‌نامه امنیتی با واشنگتن خودداری کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از وزارت دفاع این کشور خواسته است تا زمینه اجرای برنامه‌‌ها برای پایان ماموریت و خروج به موقع نیروهای این کشور از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی را آماده کند.

بر اساس این برنامه، هیچ سرباز آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان باقی نخواهد ماند.

به گفته کاخ سفید، آمریكا همچنان مایل به امضای پیمان امنیتی دوجانبه با افغانستان و ایجاد زمینه‌ برای حضور محدود در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی از جمله ماموریت‌های آموزشی و مشورتی، همکاری با نیروهای افغان و جست‌وجوی هسته‌های وابسته به القاعده در این کشور است.

به گفته کاخ سفید، به دلیل همین علاقه‌مندی، آمریکا زمینه را برای امضای این موافقت‌نامه در ماه‌های آینده باز می‌گذارد.

در هفته‌های اخیر، خبرها حاکی از این بود که مقام‌های آمریکایی، در حال بررسی این احتمال هستند که موافقت‌نامه دوجانبه امنیتی با رییس‌جمهوری آینده افغانستان به امضا برسد.

با این حال در نامه خبری کاخ سفید آمده است که هر اندازه که امضای این موافقت‌نامه به تاخیر بیافتد، احتمال خروج کامل نیروهای آمریکایی یا کوچک‌تر و محدودتر بودن ماموریت نیروهای این کشور در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴، بیشتر می‌شود.

کاخ سفید در پایان این نامه خبری بر حمایت و همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور، در چارچوب قراردادهای موجود تاکید کرده‌ و نوشته‌است كه اوباما به رییس‌جمهوری افغانستان گفته که کشورش از روند صلح با مخالفان مسلح و نیز برگزاری یک انتخابات شفاف، با اعتبار و مطابق با جدول زمانی از پیش تعیین شده، پشتیبانی می‌کند و در صورت لزوم با نیروهای افغان برای تامین امنیت انتخابات، همکاری خواهد کرد.

اواخر سال گذشته میلادی، لویه جرگه‌ای که برای بررسی موافقت‌نامه دوجانبه امنیتی میان آمریکا و افغانستان، در کابل برگزار شده ‌بود، این موافقت‌نامه را تایید کرد و از رییس‌جمهوری افغانستان خواست آن را امضا کند.

اما حامد کرزی، شرایطی را مطرح کرده و گفته تا این شرایط توسط آمریکا برآورده نشود، این موافقت‌نامه را امضا نخواهد کرد.

پایان دادن به عملیات شبانه و کمک آمریکا به آغاز جدی و عملی گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و شورشیان مسلح مخالف دولت از جمله این پیش‌شرط‌ها است.

کد N148445

وبگردی