آفتاب

دمکراسی تایلندی جان کودکان را می گیرد

دمکراسی تایلندی جان کودکان را می گیرد

کوالالامپور – ایرنا – فریاد دمکراسی خواهی معترضان ضددولتی تایلند در هفته جاری با خون سه کودک در هم آمیخت.

به گزارش ایرنا، در اعتراضات تایلند که حدود چهار ماه از آن می گذرد تاکنون بیش از 20 نفر کشته و بیش از 700 نفر دیگر زخمی شده اند.

در این اعتراضات سه کودک نیز کشته شدند که این اتفاق اعتراض صندوق بین المللی کودکان سازمان ملل موسوم به یونیسف را نیز در پی داشت.

معترضان تایلندی در ابتدای اعتراضات خود قصد مقابله با لایجه عفو عمومی را داشتند، اما دامنه این خواسته روز به روز افزایش یافت و در نهایت سرنگونی کامل دولت این کشور در صدر اهداف معترضان قرار گرفت.

مقاومت معترضان از یک سو و دولت تایلند نیز از سوی دیگر اکنون شرایطی را فراهم آورده است که سقوط کامل تایلند توسط مقامات این کشور پیش بینی می شود.

بحرانی شدن اوضاع تایلند همچنین واکنش مقامات ارشد بین المللی را در پی داشته است به طور که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز از دولت و معترضان این کشور خواست به وضعیت موجود پایان دهند.

معترضان که به رغم برگزاری انتخابات این کشور تاکنون از حضور خود در خیابان ها دست نکشیده اند، ˈیینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر موقت تایلند را نیز مجبور به ترک پایتخت کرده اند.

یینگلوک شیناواترا که از اکنون در خارج از پایتخت به سر می برد و برای چند روز نیز در محافل عمومی ظاهر نشده بود، از روز گذشته با حضور در انظار عمومی خواستار تشکیل جلسات دولت در شهرهای دیگر تایلند شد.

وی همچنین خواستار آشتی ملی از طریق گفت وگو شده است.

در صورتی که خواست نخست وزیر موقت این کشور از سوی معترضان پاسخ مناسبی دریافت نکند، احتمال وقوع سقوط کامل تایلند که فرمانده ارتش این کشور پیش از این در مودر آن هشدار داده بود دور از ذهن نیست.

ˈپرایوت چانوچاˈ فرمانده ارتش تایلند روز دوشنبه هفته جاری در گفت وگو با تلویزیون محلی این کشور، گفت: خشونت ها روز به روز در حال افزایش است و اگر اقدامی جهت کنترل اوضاع صورت نگیرد خطر سقوط کامل تایلند وجود دارد.

وی افزود: در صورت سقوط کامل تایلند، هیچ کس برنده و یا بازنده این اعتراضات نیست.

وی همچنین تصریح کرد که ارتش تایلند همواره آماده انجام وظیفه است اما تاکنون قصد نداشته است علیه مردم از نیروی نظامی استفاده کند.

هر چند که نیروی نظامی تایلند تاکنون بر پرهیز از خشونت علیه معترضان تاکید داشته و همواره تلاش کرده است که از آتش گشودن به روی معترضان خودداری کند، اما ترک پایتخت از سوی دولت و ادامه روند اعتراضات احتمال وقوع جنگ شهری را در بانکوک افزایش داده است.

هدف قرار گرفتن زنان و کودکان طی هفته جاری در انفجار نارنجک ها پیامدهای مثبتی برای این کشور جنوب شرق آسیا رقم نمی زند.

پایان این تنش ها عقب نشینی دو طرف درگیر یعنی حزب دمکرات و دولت و گفتمان این دو را طلب می کند. حزب فئوتای به عنوان حزب حاکم و حزب دمکرات طی سال های گذشته نیز اختلافاتی داشته اند و این اختلافات به خیابان ها کشیده شده و پس از مدتی یا با کودتا و یا سرنگونی دولت ها به صورت موقت پایان یافته است.

کارشناسان طی چند روز گذشته تاکید کرده اند احزاب تایلند که از دمکراسی سخن می گویند باید در چارچوب دمکراسی بین المللی مشکلات را حل کنند و دمکراسی خواهی در چارچوب پرتاب ترکش های نارنجک به سوی کودکان شکل نمی گیرد.

کارشناسان منطقه معتقدند اختلافات احزاب و گروه ها در تایلند که ناشی از قدرت و ثروت پشت پرده این احزاب است باید ریشه ای حل شود ، درغیر این صورت اختلافات دو سال دیگر بار دیگر خود را نشان خواهد داد و اینبار بجای زردجامگان مخالف دولت کنونی، سرخ جامگان خیابان های بانکوک را مانند چند سال قبل در دست خواهند گرفت.

آساق**د.م**1611
کد N148315

وبگردی