آفتاب

اندونزی کنوانسیون بین المللی جلوگیری از ترورسم هسته ای را تصویب کرد

اندونزی کنوانسیون بین المللی جلوگیری از ترورسم هسته ای را تصویب کرد

کوالالامپور – ایرنا – مجلس نمایندگان اندونزی پیش نویس لایحه تایید کنوانسیون بین المللی جلوگیری از تروریسم هسته ای را برای ممانعت از فعالیت های تروریستی در این زمینه تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، پس از بحث و مذاکره دولت اندونزی با مجلس نمایندگان این کشور و تهیه پیش نویس، کنوانسیون بین المللی جلوگیری از تروریسم هسته ای روز گذشته به تصویب مجلس نمایندگان اندونزی رسید.

تمارنمای روزنامه جاکارتا پست روز چهارشنبه به نقل از ˈ مارتی ناتالیگاوا ˈ وزیر امور خارجه این کشور، نوشت: تصویب این کنوانسیون در راستای تعهد واقعی اندونزی برای ایجاد صلح جهانی و بخشی از تلاش های جاکارتا به منظور حفاظت از مردم در برابر سوء استفاده کنندگان از فناوری هسته ای و رادیواکتیو است.

وی گفت افراد بی مسوولیت به ویژه گروه های تروریستی از فناوری های هسته ای سوء استفاده می کنند.

وزیر امور خارجه اندونزی گفت که با تصویب این قانون توسط اندونزی انتظار می رود جاکارتا قادر به افزایش امنیت مربوط به استفاده از مواد هسته ای برای فعالیت های اقتصادی، تحقیقات و اهداف بهداشتی باشد.

ˈعلاوه براین، با صدور مجوز افزایش در اختیار داشتن مواد رادیواکتیو و زباله، دولت با روش ها و مقررات برای امنیت هسته ای می کوشد و میزان سوء استفاده از موادی را که برای ساخت سلاح هسته ای کاربرد دارد به حداقل کاهش می دهد.ˈ

کنوانسیون بین المللی جلوگیری از ترورسم هسته ای در سال 2005 در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب و برای امضا مفتوح ماند. هدف از این کنوانسیون بهبود چارچوب حقوقی موجود برای مبارزه با تروریسم بین المللی به منظور همکاری بین المللی در تحقیق، پیگرد قانونی و استرداد آن هایی است که با استفاده از مواد رادیواکتیو یا تجهیزات هسته ای، عملیات تروریستی انجام می دهند.

این کنوانسیون از دولت ها می خواهد چارچوب های قانونی مرتبط با جنایی اعلام کردن جرایم مربوط به تروریسم هسته ای ایجاد کنند، جرایم گزارش شده را مورد تحقیق قرار دهند و به طریق مقتضی به دستگیری، بازجویی و استرداد مجرمان مبادرت ورزند.

این کنوانسیون همچنین همکاری بین المللی با تحقیقات و بازجویی های تروریسم هسته ای از طریق تقسیم اطلاعات، استرداد و انتقال بازداشت شدگان به منظور کمک به تحقیقات و بازجویی های خارجی را درخواست می کند.

آساق**د.م**1611
کد N148227

وبگردی