آفتاب

پارلمان ایتالیا به نخست وزیر این کشور رای اعتماد داد

پارلمان ایتالیا به نخست وزیر این کشور رای اعتماد داد

رم - ایرنا - ˈمتئو رنتزیˈ نخست وزیر جدید و جوان ایتالیا موفق به کسب رای اعتماد نهایی مجلسین سنا و نمایندگان (پارلمان) شد.

به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان ایتالیا سه شنبه شب با 378 رای موافق و 220 رای مخالف به شصت وسومین دولت این کشور رای اعتماد داد.

بدین ترتیب پس از دو روز بحث و رای گیری در مجالس سنا ونمایندگان، رنتزی چراغ سبز پارلمان را برای آغاز کار دولت جدید خود بدست اورد.

وی گفت: ما تنها یک شانس برای نجات کشور داریم و آن اصلاحات ریشه ای است. ما باید نهایت تلاش خود را هم اکنون بکنیم. ما باید سیستم اداری، قضایی و مالیاتی کشور را بطور ریشه ای تغییر دهیم.ما مسوولیت داریم و اگر در کارمان موفق نشویم تقصیر خودمان خواهد بود و بهانه ای نداریم.

این درحالی است که بسیاری از نمایندگان احزاب 5 ستاره و زنده باد ایتالیا و جناح راست ایتالیا درمجلس نمایندگان حملات شدیدی به او کردند.

مجلس سنای ایتالیا نیز دوشنبه شب پس از یک روز بحث و گفت و گو با 169 رای موافق و 139 رای مخالف به رنتزی رای اعتماد داد.

رنتزی در سخنرانی خود در مقابل سناتورها با لحنی تند گفت : امیدوارم من آخرین نخست وزیری باشم که از شما سناتورها درخواست رای اعتماد می کنم. وظیفه ما تنها نشستن در پارلمان نیست بلکه باید برای نسل های آینده ومنافع کشور، قانون بازی را عوض کنیم . ما نیاز به تغییرات ریشه ای داریم و من مسوول این تغییرات خواهم بود و اگر در این راه موفق نشوم ، بهانه ای نیز نخواهم داشت.

موضوعات اصلی سخنرانی رنتزی در مجلس سنا، اصلاحات در مدارس، حمایت از شرکت ها و اصلاح سیستم قضایی بود.

وی گفت: ما همه چیزیمان را در این بازی شرط بندی کرده ایم و باید موفق شویم. اگر این بار شکست بخوریم همه چیز ویران می شود.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا نیز در تماسی تلفنی با وی ، از برنامه رشد اقتصادی و کار حمایت کرد.

سخنرانی رنتزی درمجلس سنا با واکنش تند نمایندگان احزاب راست گرای ˈزنده باد ایتالیا ˈ ، ˈ پیوند شمال ˈ و حزب ˈ5 ستارهˈ و حزب ˈبرادران ایتالیاˈ مواجه شد که او را متهم به دروغگویی و عوام فریبی کردند.

دولت جدید ایتالیا به ریاست متئو رنتزی متشکل از کمترین تعداد وزرا (16 نفر) و جوان ترین کابینه (سن متوسط 47 سال) است.

همچنین بیشترین تعداد وزیران زن در این کابینه حضور دارند به طوری که برای نخستین بار در تاریخ این کشور یک زن به عنوان وزیر دفاع انتخاب شده است.

نخست وزیر جوان ایتالیا موفق شد تنها پس از گذشت دو ماه از انتخابات حزبی، سکان کشور را در دست بگیرد.

نخست وزیر 39 ساله ایتالیا در پی رای عدم اعتماد حزب دمکرات ها به ˈانریکو لتا ˈ نخست وزیر مستعفی، که منجر به سقوط دولت این کشور شد، روز دوشنبه هفته گذشته از سوی ˈ جورجو ناپولیتانو ˈ رییس جمهوری ایتالیا مامور تشکیل کابینه جدید شد و پس از دو روز رایزنی و مشورت با احزاب این کشور، کابینه دولت جدید را تشکیل داد.

متئو رنتزی شهردار سابق شهر فلورانس، جوان ترین نخست وزیر تاریخ ایتالیا محسوب می شود و هم اکنون نیز جوان ترین در میان کشورهای اتحادیه اروپا است.

وی در سال 2009 میلادی درسن 34 سالگی به عنوان شهردار شهر شمالی فلورانس و سپس در انتخابات حزبی در دسامبر سال 2013 به عنوان دبیرکل حزب دمکرات ها انتخاب شد.

اروپام ** 2171**536
کد N148215

وبگردی