آفتاب
آیت الله جوادی آملی:

بدون عقلانیت صلح جهانی محقق نمی شود

بدون عقلانیت صلح جهانی محقق نمی شود

قم – ایرنا – آیت الله ˈعبدالله جوادی آملیˈ از مراجع تقلید گفت: تا عقلانیت در جهان رشد نکند صلح جهانی محقق نمی شود.

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا، به نقل از بنیاد بین المللی علوم وحیانی اِسرا ، وی در دیدار استادان دانشگاه EMU آمریکا و مسوولان موسسه NNC کانادا در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اِسرا درقم افزود: عقل خود می گوید نیازمند وحی است و تا عقل نباشد خطر شروع جنگ جهانی سوم وجود دارد.

وی با آرزوی قبولی فعالیت های بشر دوستانه و صلح طلبانه همه موسسه ها و افراد فعال در این زمینه به درگاه الهی اظهار کرد: جریان صلح و عدالت با عناصر سه گانه ای آمیخته است که تا آن عناصر مشخص نشود نه معنای صلح و نه معنای عدل مشخص نخواهد بود.

وی با اشاره به این که جریان اخلاق، حقوق، فقه و قانون بطور حتم دربردارنده سه عنصر مواد، مبانی و منبع است، عدالت، شرافت، آزادی و کرامت را از جمله مهمترین مبانی وضع مواد قانونی دانست.

وی در خصوص عنصر مبانی گفت: مهمترین و کلیدی ترین مبنا در میان مبانی، عدالت است که سایر مبانی باید در دامان آن پرورانده شود و معنای عدل هم این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهیم تا اینجا هیچ اختلافی بین ادیان و افراد نیست.

آیت الله جوادی آملی ، وحی و اهل بیت (ع) را تنها منابع راستین بشری معرفی کرد و گفت: اینکه جای افراد و جای اشیا کجاست را تنها خدایی که اشخاص و اشیا را آفریده می داند و اینجاست که بسیاری از کشورها از عنصر سوم یعنی منبع راستین بشر که همان وحی و اهل بیت است، غافل هستند.

وی اظهار کرد: استکبار و صهیونیسم این منبع را باور ندارند و چون این منبع را قبول ندارند، هر روز عدل و صلح را به میل خود و در راستای منافع خود تفسیر و معنا می کنند.

وی تاکید کرد: از اینرو گاهی از روی منفعت خود، گزینه نظامی را روی میز مذاکره قرار می دهند و گاهی یک گروه مبارز و ظلم ستیز مانند حزب الله را تروریست معرفی می کنند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به نقش مهم رشد عقلانیت در تحقق صلح جهانی اظهار کرد: عدل و صلح که واژه های شیرینی هستند با عاطفه، رهبری نمی شوند بلکه رسیدن به صلح به رهبری عقل نیاز دارد.

وی در توصیه ای به استادان و فرهیختگان غربی و آمریکایی گفت: این برادران بکوشند فرهنگ عقلانیت را احیا کنند چرا که همه انبیای الهی (ع) از جمله حضرت موسی و عیسی (ع) حرفشان همین است و اگر مانند حضرت مسیح و حضرت مریم (س) بیندیشید می توانید صلح را تبدیل به یک فرهنگ عقلانی کنید. ک/1

7406/ 550/ 380/
کد N147933

وبگردی