آفتاب

عربستان در جستجوی شریک خارجی برای تامین غذا

عربستان در جستجوی شریک خارجی برای تامین غذا

تهران – ایرنا – عربستان سعودی به دلیل حاصلخیز نبودن زمین های این کشور و با توجه به افزایش جمعیت، در جستجوی شریکی خارجی برای تامین نیازهای خوراکی شهروندان خود است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، عربستان سعودی به ویژه علاقمند است با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشورهای خارجی، شرکت های خصوصی این کشورها را به تامین نیازهای ریاض به غله، میوه و سبزیجات ترغیب کند.

ˈسعد خلیلˈ مدیر بنیاد سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی عربستان امروز مدعی شد که تاکنون، 31 کشور جهان از این طرح استقبال کرده اند.

برنامه سرمایه گذاری در برابر غذا، نشانه ای از تغییر موضع 30 ساله عربستان برای خودکفایی در تولید گندم و دیگر محصولات خوراکی است.

خودکفایی در تولید گندم به بهای از دست رفتن منابع اندک زیرزمینی آب در عربستان حاصل شده است. عربستان سعودی از سال 2016 دوباره نیازمند واردات گندم خواهد بود.

بر اساس این گزارش، خلیل امروز از طرح شکست خورده خودکفایی کشاورزی عربستان دفاع کرد و گفت افزون بر خودکفایی، طرح یادشده سودهای دیگری هم داشته که از آن میان می شود به ساکن شدن بادیه نشینان و کوچ نشینان اشاره کرد.

سازمان خوار و بار جهانی (فائو) پیش بینی کرده است که بلغارستان، مجارستان، قزاقستان، قرقیزستان، لهستان، رومانی، روسیه، اوکراین و ازبکستان اهداف سرمایه گذاری عربستان در این زمینه باشند. بر اساس پیش بینی فائو، کشورهای آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نیز احتمالا در فهرست ریاض قرار دارند.

شرکت سرمایه گذاری کشاورزی و دامپروری سعودی (SALIC) در سال 2011 با سرمایه اولیه 800 میلیون دلار و با هدف تبدیل شدن به ˈیک سرمایه گذار و شریک کشاورزی در سطح جهانˈ تاسیس شد.

مترجمام**9163 **1010
کد N147780

وبگردی