آفتاب
سفیرروسیه در لبنان تاکید کرد

تعیین چارچوب برای دخالت جامعه جهانی درکشورها/ روسیه نقش دوم بازی نمی کند

تعیین چارچوب برای دخالت جامعه جهانی درکشورها/ روسیه نقش دوم بازی نمی کند

بیروت – ایرنا – سفیر روسیه در لبنان با ابراز نگرانی از اوضاع بحرانی خاورمیانه ، تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دخالت جامعه جهانی در امور داخلی کشورها باید چارچوب وضع و تعیین کند و این موضع اساسی مسکو است.

به گزارش ایرنا ، «الکساندر زاسپکین» که روز سه شنبه در باشگاه روابط بین المللی دانشگاه لبنانی آمریکایی در بیروت سخن می گفت به نقش رو به گسترش روسیه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد وگفت: خاورمیانه در شرایط بحرانی قرار گرفته و به میدان درگیری های مختلف تبدیل شده است.

وی تاکید کرد که روسیه خواستار حل این درگیری ها و منازعه ها از طریق گفت وگوهای ملی و بازسازی توافق ها در جهان عرب است.

سفیر روسیه در لبنان با بیان اینکه « برای هر درگیری و جنگی دلایلی وجود دارد»، خاطرنشان کرد که راه حل ها برای پایان هردرگیری نباید بر مسائل دیگر تاثیر بگذارد.

زاسپکین تصریح کرد: در دوران اخیر تلاش هایی در عرصه بین المللی برای تحول در برخی اصول روابط خارجی از طریق ایفای نقش جامعه جهانی در تحولات داخلی کشورها به بهانه های کمک های انسان دوستانه و حمایتی صورت گرفته است.

وی گفت: بعد از مناقشه های صورت گرفته در این زمینه تاکید شد که حاکمیت کشورها مهمتر ازهر گزینه ای است و این مسئولیت بزرگ باید به خود کشورها واگذار شود.

سفیرروسیه در لبنان تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل باید برای ایفای نقش جامعه جهانی درامور داخلی کشورها چارچوبی وضع و تعیین کند و این موضع اصولی و اساسی روسیه است.



** جهان در مسیر مرحله انتقالی است/ نظام جدید جهانی باید شکل بگیرد

زاسپکین با بیان اینکه جهان بسوی یک مرحله انتقالی درهمه زمینه ها حرکت می کند ، اظهار داشت که متناسب با این مرحله باید نظام جهانی جدید شکل بگیرد و این موضعی اساسی در سیاسیت خارجی روسیه است.

وی افزود : بسادگی می گوییم ، نظام دو قطبی به نظام یک قطبی منتقل شد اما اکنون جهان خواستار نظامی چند جانبه و چند قطبی است و امروز بهترین شرایط برای جامعه جهانی این است که بسیاری از کشورها در آن شراکت داشته باشند.

سفیر روسیه در لبنان خاطرنشان کرد: آینده جهان را در تشکیل مناطقی وسیع و امن و همکاری کشورها با یکدیگر می بینیم و بزرگترین مطالبه امروز ایجاد مناطقی امن و کشورهای شریک و همکار در جهان است.



** روسیه هرگز نقش دوم بازی نمی کند

به گزارش ایرنا، زاسپکین در ادامه سخنان خود تصریح کرد: سیاست خارجه روسیه یکپارچه است و در مرحله گذار از اتحاد جماهیر شوروی به روسیه جدید شکل گرفته است.

وی همچنین به « استقلال نقش روسیه در جهان» اشاره کرد و گفت: نمی توان تصور کرد که سیاست روسیه تحت تاثیر و یا پیرو سیاست های دیگران قرار گیرد و مسکو هرگز نقش دوم بازی نمی کند.

سفیر روسیه در لبنان افزود:روسیه همواره در پیشاپیش جامعه جهانی حرکت می کند و این ناشی از تاریخ و موقعیت ژئو سیاسی و همه عناصر تشکیل دهنده قدرت آن اعم از سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و امنیتی است.

وی با بیان اینکه روسیه همه مولفه های قدرت مانند تاریخ کهن ، جمعیت، سرزمین و فرصت های خودکفایی بدون کمک گرفتن از بیگانگان را که تضمین کننده امنیت آن است، دارد، اظهارداشت: امروز روسیه بیشترین چیزی را که می خواهد ، ثبات و زندگی طبیعی برای ملت روسیه و همینطور دیگر ملت های جهان است.

زاسپکین همچنین با بیان اینکه « برای تامین منافع روسیه در جهان نیازی به مقابله با هیچ طرفی نداریم»، گفت : براین اساس برخی گزینه ها را مانند آنچه انقلاب ها برای ایجاد بحران در اوضاع داخلی دیگر کشورها خوانده می شود، نمی پذیریم بویژه اینکه معتقدیم بین تحولات داخلی در هر کشور و تاثیرات خارجی بر آن کشور تفاوت وجود دارد.

خاورم ** 1324
کد N147753

وبگردی