آفتاب
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور:

بانک هویت ژنتیک ایرانیان سال آینده افتتاح می‌شود

بانک هویت ژنتیک ایرانیان سال آینده افتتاح می‌شود

رییس سازمان پزشکی قانونی از افتتاح بانک هویت ژنتیک ایرانیان در اوایل سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، احمد شجاعی در مراسم افتتاح اولین آزمایشگاه ژنتیک غرب کشور در کرمانشاه، با بیان اینکه تاسیس بانک هویت ژنتیک ایرانیان مطابق برنامه در حال پیشروی است، از افتتاح این بانک در ابتدای سال 1393 خبر داد.

شجاعی با بیان اینکه سیستم قضایی بنا بر دلایل منطقی و علمی می تواند احکام عادلانه صادر کند، عنوان کرد: پزشکی قانونی به عنوان یک مرجع علمی و تخصصی در این زمینه می تواند کمک های شایانی به دستگاه قضایی کشور داشته باشد و در همین راستا افتتاح بانک هویت ژنتیک ایرانیان تنها بخشی از اقدامات علمی پزشکی قانونی است.

وی خاطر نشان کرد: جرم و جنایت هیچگاه از جامعه برچیده نمی شود، لذا این آمادگی باید همواره وجود داشته باشد تا با به روز بودن تجهیزات علمی بتوان مجرمین را شناسایی و در کشف جرم به دستگاه قضایی کمک کرد.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، سازمان پزشکی قانونی کشور موظف به تشکیل بانک هویت ژنتیک ایرانیان شد که راه اندازی این بانک مطابق با برنامه ریزی ها نیازمند احداث 10 آزمایشگاه ژنتیک در سطح کشور بود.

وی با اشاره به افتتاح هفت آزمایشگاه ژنتیک در سطح کشور عنوان کرد: افتتاح آزمایشگاه ژنتیک غرب کشور در کرمانشاه هشتمین آزمایشگاه خواهد بود و نهمین آزمایشگاه نیز طی روزهای آینده در اهواز افتتاح خواهد شد.

وی راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک را کار دشواری عنوان کرد و گفت: ملزومات آزمایشگاهی بسیار گران قیمت بوده و کیت‌های آزمایشگاهی به کار رفته در این آزمایشگاه نیز انحصاری و در اختیار کشور آمریکا است که با توجه به بحث تحریم ها با قیمت چند برابری وارد کشور می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر محققان ایرانی در حال آزمایش بر روی کیت های آزمایشگاهی تولید داخل هستند که چنانچه آزمایشات با موفقیت انجام شود این کیت ها در کشور ساخته می شود و حتی می توان آنها را به دیگر کشورها نیز صادر کرد.

وی عنوان کرد: چنانچه اعتبار لازم در اختیار سازمان پزشکی قانونی قرار داده شود می توان تا حد خوبی ذخیره بانک هویت ژنتیک ایرانیان را بالا برد.

رییس سازمان پزشکی قانونی، تشکیل آزمایشگاه‌های ژنتیک و بانک هویت ژنتیک ایرانیان را برای شناسایی و کشف جرم کافی ندانست و اظهار کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور همواره باید به دنبال راه های جدید کشف جرم باشد.

انتهای پیام

کد N147588

وبگردی