آفتاب
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

یک‌سوم برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع)«پژوهشی»‌ است

یک‌سوم برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع)«پژوهشی»‌ است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار 130 عنوان کتاب پژوهشی طی سال جاری در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: سطح داوری مقالات ارسالی به جشنواره امام رضا(ع) تقلیل نمی‌یابد و به صورت علمی - پژوهی داوری خواهند شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جلسه کارگروه پژوهشی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور نمایندگان بخش پژوهش در 16 استان کشور، سیدجواد جعفری دبیر جشنواره و یحیی طالبیان رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پژوهشگاه برگزار شد.

انتشار 130 کتاب پژوهشی در سال جاری

طالبیان در ابتدای این جلسه اظهار کرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال جاری 130 اثر پژوهشی را در قالب کتاب چاپ کرده و همین امر مؤید این است که پژوهشگاه خود را جزء اصحاب دانش و فرهنگ محسوب می‌کند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی با اشاره به آیه 36 سوره إسراء که انسان را از دنباله‌روی جاهلانه نهی می‌کند، اظهار کرد: ما آثاری تولید می‌کنیم که اقشار مختلف جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند، به همین دلیل باید به مخاطبان خودمان بگوییم «ولا تقف ما لیس لک به علم»!

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم که چه بگوییم، برای که بگوییم، چگونه بگوییم و گفتار چه تغییری در رفتار مخاطب ایجاد می‌کند؟ اگر این کار را بکنیم قطعاً بهتر از گذشته عمل خواهیم کرد و مشمول این فرمایش معصوم نخواهیم شد که فرمود: « «مَنِ اسْتِوی یوْماهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ؛ هر کسی دو روزش مثل هم باشد زیان دیده است.

سطح داوری مقالات ارسالی به جشنواره امام رضا(ع) تقلیل نمی‌یابد

طالبیان در پاسخ به درخواست‌هایی مبنی بر کاهش سطح داوری مقالات ارسالی به جشنواره امام رضا(ع) گفت: همایش‌های علمی-پژوهشی اگر طبقه‌بندی خوبی داشته باشد، محصول آن در ترویج فرهنگ و معارف ائمه اطهار(ع) تأثیر بیشتری خواهد داشت. چون خروجی همایش علمی-پژوهشی در نشریات معتبر و در سطوح مختلف چاپ می‌شود و همگان از آن بهره می‌برند و موجی را ایجاد می‌کند که به فرهنگ‌سازی در شناخت اهل بیت(ع) کمک خواهد کرد. ضمن اینکه جشنواره‌ امام رضا(ع) بخش‌های جانبی دیگری دارد که عمومی‌تر هستند و همگی به فرهنگ‌سازی می‌پردازند.

رئیس کارگروه پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) درباره چرخشی بودن عناوین و موضوعات همایش‌های این بخش در استان‌های مختلف توضیح داد: باید مزیت و استعداد استان‌ها در این خصوص لحاظ شود و عناوین انتخابی در هر استان به صورت کاربردی و مرتبط با ویژگی‌های بومی آن باشد.

یک‌سوم برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) «پژوهشی»‌ است

در بخش دیگری از این کارگروه سیدجواد جعفری به ارائه توضیحات پرداخت و با تأکید بر عمومی‌شدن فرهنگ رضوی گفت: به خاطر دارم 20 سال پیش در قالب شوراهای فرهنگ عمومی نزد رهبر معظم انقلاب رفتیم و ایشان فرمودند آرزو می‌کنم روزی فرهنگ عمومی ما، فرهنگ اسلامی جامعه شود. اما فرهنگ عمومی ما در بسیاری از موارد با فرهنگ اسلامی فاصله دارد و امیدواریم فرهنگ رضوی، روزی به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) اظهار کرد: از مجموع 85 عنوان برنامه این دوره جشنواره، حدود 60 برنامه در داخل کشور برگزار می‌شود که 31 درصد آن را همایش‌ها و برنامه‌های پژوهشی تشکیل می‌دهد و نقش دانشگاهیان و حوزویان در آن بسیار پررنگ است.

جعفری، بخش پژوهشی را یکی از مزیت‌های اصلی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) دانست و افزود: بیش از 18 دانشگاه و مرکز در کشور با موضوعات علمی و پژوهشی در این زمینه فعالیت می‌کنند که در این میان، نظم حاکم بر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی و حضور چشمگیر ناظران در همایش‌های جشنواره، جای تشکر و قدردانی دارند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در پایان خاطرنشان کرد: بنیاد امام رضا(ع) بیش از 130 عضو هیأت علمی در سراسر کشور دارد و خوشبختانه مجله تخصصی آن تحت عنوان فصلنامه فرهنگ رضوی در سه شماره به زیور طبع آراسته شده است و ان‌شاءالله برای دریافت مجوز علمی پژوهشی آن از وزارت علوم اقدام می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ۱۹ عنوان همایش و هم‌اندیشی برگزار می‌شود که عبارتند از:

همایش علمی پژوهشی ولایت در فرهنگ رضوی

همایش علمی پژوهشی آموزه‌های سیاسی امام رضا(ع)

همایش ملی عرفان اسلامی در آموزه‌های رضوی

همایش تعلیم و تربیت و سبک زندگی در فرهنگ رضوی

هم‌اندیشی خانواده‌پژوهی در فرهنگ رضوی

همایش علمی پژوهشی طب الرضا(ع)

همایش ملی سیره و معارف رضوی

همایش علمی پژوهشی منزلت خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی

هشتمین همایش ملی علمی پژوهشی فضایل رضوی

همایش قرآن کریم و میراث رضوی

همایش ملی حدیث رضوی

همایش علمی پژوهشی امام رضا (ع) در آیینه ادبیات معاصر

همایش مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی

همایش علمی پژوهشی شناخت اخلاق و آداب رضوی

همایش علمی پژوهشی سلسله الذهب

همایش جاده ولایت

همایش سومین حرم اهل بیت (ع)

همایش بزرگداشت حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)

کنگره ملی حضرت بی بی حکیمه(س)

انتهای پیام

کد N147500

وبگردی