آفتاب

جوانفکر: روحانی پایگاه مردمی ندارد!!

جوانفکر: روحانی پایگاه مردمی ندارد!!

روزنامه ABC اسپانیا نوشت: علی‌اکبر جوانفکر در مدت حضورش در زندان اوین در تهران چند کیلویی از دست داده است. مرد مورد اعتماد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق که هنوز هم مشاور شخصی اوست، خود را قربانی جنگ داخلی در هسته اصولگرایان می‌داند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت تیک، در ادامه مطلب این روزنامه اسپانیایی آمده است: وی تا سال 2012 میلادی عالی‌ترین مسئول خبرگزاری دولتی ایرنا و مدیر روزنامه ایران بود، تا زمانی که به دلیل انتشار ضمیمه‌ای درباره حجاب به دو مجازات شش‌ماهه و یک سال زندان محکوم شد. او می‌گوید هر کس من را می‌شناسد می‌داند که این دروغ بزرگی بود.

مجازات‌های وی شامل انفصال هشت ساله از حرفه روزنامه‌نگاری در ایران نیز می‌شدند. مشکل سلامتی موجب شد از زندان مرخص شود و باقی دوران محکومیت را در منزل طی کند اما نمی‌تواند از کشور خارج شود. جوانفکر گرد و خاک را از زبان اسپانیایی خود می‌زداید - در دو مقطع به عنوان مسئول ایرنا در مادرید بود - تا در این مصاحبه شرکت کند.

او می‌گوید: فقط شش ماه می‌گذرد و من خود را درگیر مدیریت آنها نمی‌کنم چون نمی‌خواهم بهانه‌ای بدهم تا بعدا ما را مقصر شکست خود بدانند اما در ایران تغییراتی مشاهده نمی‌کنم. آنها کسانی هستند که می‌خواهند به پشت سر نگاهی بیندازند و برای توجیه ناتوانی خود، ما را مقصر همه مشکلات معرفی می‌کنند.

متن کامل این گفتگو در زیر می‌آید:

- بعد از 35 سال ایران با آمریکا مذاکره می‌کند. می‌توان آن را باور کرد؟

توافق هسته‌ای چیز جدیدی نیست. محمد خاتمی کار مشابهی صورت داد و دیدیم که چگونه تمام شد. موضوع اتمی برای واشنگتن فقط بهانه‌ای است تا به رویارویی ادامه دهد. اینک که توافقی وجود دارد، بهانه‌های جدیدی مطرح خواهند کرد تا همه تحریم‌ها را برندارند. از سوی آمریکا صداقت وجود ندارد و فکر می‌کنیم که روحانی توافق با غرب را بسیار ارزان فروخته است. ما ایرانی‌ها برای رسیدن به این نقطه از پیشرفت هسته‌ای بسیار سخت کار کرده‌ایم.

- آیا روحانی خواهد توانست نظر هسته سخت رژیم را جلب کند؟

در راهپیمایی‌های کشور به مناسبت سی و پنجمین سالگرد انقلاب آنچه که مردم مطالبه می‌کنند دیده شد. مردم ناراضی هستند، چرا که احساس می‌کنند فریب آمریکا و تهدیداتش را خورده‌اند. ما را از کنفرانس صلح سوریه کنار گذاشتند و تکرار می‌کنند که همه گزینه‌ها را روی میز دارند. اگر آمریکایی‌ها باهوش بودند، از این فرصت بزرگ استفاده می‌کردند. مشکل دیگر روحانی (18.6 میلیون رای در سال 2013) این است که بر خلاف احمدی‌نژاد (25 میلیون رای در سال 2005) پایگاه مردمی ندارد.

- پس از رفتن رئیس‌جمهور سابق مبارزه داخلی بین اصولگرایان پایان یافته است؟

این یک مناقشه سیاسی و شخصی است که به انتخابات سال 2005 میلادی برمی‌گردد. احمدی‌نژاد از شهرداری تهران خارج شد و به عنوان نامزد اصول‌گرا (جریان محافظه‌کار) در مقابل نامزد مطلوب همین جریان، علی لاریجانی، رئیس کنونی پارلمان پیروز شد. شیوه‌های مختلفی برای درک سیاست داریم. احمدی‌نژاد چهار بار به هر استان سفر کرد و توجه وی معطوف به نیازهای شهروندان شد و به سطحی از نزدیکی به مردم رسید که برای دیگر اصول‌گرایان و یا اصلاح‌طلبان قابل تصور نیست. در این جنگ بین محافظه‌کاران، بازنده مردم ایران است.

به همان اندازه که انتقادات بین المللی (از احمدی‌نژاد) شدید بود اما وی در خیابان حمایت می‌شد. احمدی‌نژاد به روشنی درباره موضوعاتی مثل هولوکاست صحبت کرد. هیچگاه وجود آن را انکار نکرد اما فقط یک تقاضای ساده برای تحقیق درباره این واقعه تاریخی، شروعی برای فاصله گرفتن بود. او همچنین شجاعت رویارویی با جرج بوش و سیاست‌هایش را در منطقه داشت. این مسئله محبوبیتی عظیم برای او در جهان عرب و آمریکای لاتین به همراه داشت. اینک روحانی از چنین مجادله‌هایی اجتناب می‌کند.

- مخالفان سیاسی او از مدیریت اقتصادی‌اش در دولت انتقاد می‌کنند و می‌گویند که از تحریم‌ها نیز زیان‌بارتر بوده است ...

در طول هشت سال دولت ما، تولید سیمان سه برابر شد و بخش‌هایی مانند آهن و آلومینیوم نیز رشد داشتند. صادرات ایران بین سال‌های 2005 تا 2013 میلادی پنج برابر شدند اما مشکلات داخلی ناشی از مناقشه سیاسی آغاز شد. ما کشوری قدرتمند با منابع کافی هستیم. سقوط ارزش پول از یک روز تا روز بعد بدون توجه به شایعات مداوم از سوی برخی از افراد غیر قابل توضیح است. ابتدا شایعات و سپس تحریم‌ها عوامل بحران بودند.

خبرنگار روزنامه اسپانیایی ABC در پایان نوشت: مجبور هستیم مصاحبه را پایان دهیم چرا که آقای جوانفکر باید محمود احمدی‌نژاد را ملاقات کند که پس از پایان دوره ریاست جمهوری از تیتر اول رسانه‌ها بیرون آمده است.

انتهای پیام

کد N147479

وبگردی