آفتاب

مبلغان دینی با خرافه مبارزه کنند

مبلغان دینی با خرافه مبارزه کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین معتقد است: مبلغان باید در جهت ارتقای سطح دانش دینی و مسائل روز خویش گام بردارند تا بتوانند پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند.

حجت‌الاسلام علی نعمت الهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: مبلغان دینی قاطعانه برای مبارزه با بدعت و خرافه وارد صحنه عمل شوند.

وی افزود: اساسی‌ترین وظیفه مبلغان دینی، زدودن خرافه از چهره دین است، چرا که خرافه موجب ایجاد انحراف در دین اسلام می‌شود و در همین راستا یکی از وظایف مهم ائمه معصومین (ع)، مبارزه با بدعت و خرافه بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: مبلغ دینی باید بکوشد چهره‌ای که از دین ارائه می‌شود، آلوده به خرافه نباشد و وظیفه دیگری که برعهده یک مبلغ دینی است، مبارزه با بدعت گذاری است زیرا بدعت رود جاری، زلال و شفاف دین را تبدیل به شوره‌زار می‌کند.

وی اضافه کرد: امروزه جامعه ما از هر دو موضوع خرافه و بدعت رنج می‌برد، از این‌رو مبلغان دینی باید قاطعانه به صحنه بیایند و با خرافه و بدعت مبارزه کنند.

نعمت الهی با اشاره به اهمیت تکیه بر عقلانیت در مبارزه با بدعت و خرافه، یادآور شد: دین اسلام بر محور عقلانیت تکیه کرده است، به طوری‌که وقتی خداوند متعال از مظاهر طبیعی سخن می‌گوید انسان را به تفکر و تدبر دعوت می‌کند، البته عنصر احساسات لازم است ولی وقتی در این حوزه افراط شود، عقلانیت تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: امروز فعالیت در عرصه تبلیغ بسیار حساس شده چرا که مخاطب امروز با مخاطب دیروز بسیار متفاوت است. ذهن جوان پای منبری، امروز سرشار از شبهات دینی بوده که توسط هجمه فرهنگی دشمنان از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی در افکار آنان ایجاد شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: بحث بدعت باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا به‌عنوان نوآوری در معارف دینی برخی بدعت‌ها صورت می‌گیرد و امروز نیز سئوال و شبهات در اذهان جوانان کم نیست به طوری که در برخی سایت‌ها ایجاد شبهه می‌کنند و ماه رمضان فرصت خوبی است تا به این شبهات پاسخ داده شود.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغ در ترویج اسلام تاکید کرد: در طول تاریخ، رسالت اصلی روحانیت، تبلیغ و ترویج احکام الهی بوده است و برای اینکه این فرآیند به خوبی شکل گیرد، لازم است که ارکان تبلیغ مورد توجه قرار گیرد.

نعمت الهی یادآور شد: پیام دهنده، پیام گیرنده، محتوای پیام و ابزار انتقال پیام از ارکان تبلیغ هستند. از همه ارکان برای رساندن پیام به مخاطب استفاده می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تأکید کرد: مبلغان دینی مهم‌ترین عناصر در شکل گیری ایدئولوژی در جوامع هستند، بنابراین مبلغان باید همواره هوشیار باشند و در جهت ارتقای سطح دانش دینی و مسائل روز خویش گام بردارند تا بتواند پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند.

انتهای پیام

کد N147305

وبگردی