آفتاب
یک پژوهشگر:

جریان‌های دینی جدید با مدل‌های فکری نو در حال شکل‌گیری است

جریان‌های دینی جدید با مدل‌های فکری نو در حال شکل‌گیری است

نشست تخصصی جریان‌های معاصر دینی با محوریت بررسی جریان‌ها و جنبش‌های جدید دینی به همت جهاد دانشگاهی استان سمنان و دانشگاه سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، یک پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست و در جمع دانشجویان انجمن علمی ادیان و عرفان دانشگاه سمنان گفت: اصطلاح و مفهوم جنبش‌های جدید دینی از دهه 60 شکل گرفت و وارد ادبیات حوزه دین شناسی شد، این گونه جریان‌ها ابتدا در مغرب زمین و آمریکای شمالی ظاهر شدند.

مجتبی زروانی افزود: این جریان‌ها و جنبش‌ها می‌پنداشتند که جریان‌های نو و جدیدی هستند و ادعا می‌کردند حرف‌هایی دارند که با مدل‌ها و جریان‌های سنتی و معاصر تفاوت دارند و در پی ساختن جمعیت‌هایی هستند که مدل فکری آنها با مدل فکری جریان‌ها و جنبش‌های دینی جدید همسو باشد.

وی اضافه کرد: ماهیت جریان‌های دینی جدید به گونه‌ای است که جدای از مدل الهیات و فلسفی است و بیشتر با مدل‌ها و نظریه‌های جامعه‌شناسی همسو است و عمدتاً بررسی اینگونه جریان‌های جدید دینی به حوزه جامعه شناسی بر می‌گردد.

این پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: جریان‌های دینی جدید در پی این هستند که جامعه‌ای نو و همسو با الگوهای زیستی جدید بسازند، در همین راستا فرقه‌های جدید و جنبش‌ها و جریان‌های دینی با مدل‌های فکری نو در دنیا در حال شکل گرفتن است.

زروانی با بیان اینکه عمدتاً عکس العمل جوامع در مقابل فرقه سازی به مراتب کمتر از جریان‌های دینی است، افزود: جوامع با فرقه سازی مخالفتی ندارند، موج مخالفت در مقابل جریان‌های دینی خیلی بیشتر است.

وی تأکید کرد: تغییر و تحولات جامعه و تغییر در نظام ارزشی موجود در جوامع و... می‌تواند الگو‌های زیستی جدیدی را در جامعه به وجود آورد و سبب به وجود آمدن جریان‌های جدید دینی شود.

انتهای پیام

کد N147304

وبگردی