آفتاب

رییس جمهوری ترکمنستان: متعهد به گسترش روابط دوستانه با ایران هستیم

رییس جمهوری ترکمنستان: متعهد به گسترش روابط دوستانه با ایران هستیم

دوشنبه-ایرنا-ˈقربانقلی بردی محمدافˈرییس جمهوری ترکمنستان در جلسه هیات دولت این کشور گفت : ترکمنستان به گسترش روابط دوستانه و حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران متعهد است.

به گزارش روز سه شنبه رسانه ها، رییس جمهوری ترکمنستان افزود: حجم مبادلات تجاری میان دو کشور سالانه افزون بر پنج میلیارد دلار است و در سال های آینده این رقم به دو برابر افزایش خواهد یافت.

قربانقلی بردی محمداف همچنین با اشاره به برگزاری هشت نمایشگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران از 27 فوریه الی یکم مارس ( از هشتم تا سیزدهم اسفند ماه حاری) در این کشور، افزود: برگزاری چنین نمایشگاه هایی از سوی ایران تاثیر مهم و عملی بر مبادله تجارت و همکاری های اقتصادی میان دو کشور خواهد گذاشت.

وی گفت: در این نمایشگاه ها محصولات و کالاهای تولیدی شرکت های پیشرفته ایران در زمینه های پتروشیمی و صنایع شیمیایی، مصالح ساختمانی، غذایی و کشاورزی در معرض نمایش و فروش گذاشته خواهد شد.

ترکمنستان و ایران مرزهای طولانی زمینی و آبی دارند. دو کشور طی سال های اخیر بزرگترین پروژه های مشترک را راه اندازی کرده اند.

تهران و عشق آباد در زمینه انتقال گاز ترکمنستان به ایران همکاری زیادی دارند.

جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در حال حاضر روی طرح های منطقه ای از جمله طرح راه آهن ˈشمال ـ جنوب ˈ که توافقنامه آن میان ترکمنستان ، ایران و قزاقستان از سال 2007 آغاز شده است مشارکت جدی دارند. تاکنون ارتباط راه آهن قزاقستان و ترکمنستان به انجام رسیده ودر این مرحله، کار در محل ایران و ترکمنستان در جریان است،

انتظار می رود که خط آهن مربوط به منطقه ایران و ترکمنستان در ماه اکتبر سال 2014 مورد بهره برداری قرار گیرد و در مجموع این طرح منطقه یی برای کشور های اروپایی و آسیایی متصل خواهد بود.

آساق**ه.ص**1663**5981
کد N147263

وبگردی