آفتاب

حمدین صباحی :مثلث ایران، ترکیه و عرب ها باید با هم همکاری کنند

حمدین صباحی :مثلث ایران، ترکیه و عرب ها باید با هم همکاری کنند

تهران-ایرنا- ˈحمدین صباحی ˈنامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت و گو با روزنامه السفیرلبنان گفت: یک مثلث عربی ،ایرانی و ترکیه ای در منطقه وجود دارد که این قلب جهان اسلام است و سه ضلع این مثلث باید برای حفظ منافع مشترک در کنار هم بایستند و با هم همکاری داشته باشند.

به گزارش روزنامه السفیر لبنان، حمدین صباحی در مورد ایران و ترکیه گفت: یک مثلث طبیعی عربی – ایرانی و ترکیه ای وجود دارد که این قلب جهان اسلام است، این مثلث دو گزینه پیش رو دارد، یا باید منافع مشترک یکدیگر را حفظ کنند یا باید همچنان به جنگ و درگیری با هم ادامه دهند ،اینکه عرب ها وارد درگیری با ایران شوند نیز به نفع طرفین نیست، مصر باید در از سرگیری روابط عرب ها بر اساس اصول خاصی نقش ایفا کند.

وی افزود : مصر باید با واقعیت های جغرافیایی و تاریخی کنار بیاید ،هیچ آینده ای برای مصر بدون احیای نقش عربی اش در تعامل با جهان عرب وجود ندارد. برای بازیافتن این نقش، باید در داخل اوضاع سامان داده شود.

صباحی در مورد چگونگی برخورد با رژیم صهیونیستی نیز گفت: مصر باید در سیاست ها و نقش خود در مورد اسراییل تجدید نظر کند، اسراییل دشمنی است که هدفش توسعه طلبی و غصب اراضی فلسطین است و این گرایش اسراییل هیچگاه تغییر نمی کند، ما به مصری نیاز داریم که با سیاست های تند اسرائیل در مذاکرات تحت حمایت آمریکا مقابله کند.

وی درمورد سوریه نیز گفت: هرگونه تجزیه خاک سوریه به معنای حمله مستقیم به امنیت مصر است یعنی اینکه حمله خارجی به سوریه در حقیقت به معنای حمله خارجی به مصر است، مصر مخالف هرگونه حمله نظامی خارجی به سوریه است و از سوی دیگر از مردم سوریه و تصمیم گیری آن ها حمایت می کند، مصر خواستار یکپارچگی ارضی و مردمی سوریه است.

حمدین صباحی از سوی جریان ملی گرا و ناصری مصر در نخستین انتخابات پس از برکناری ˈحسنی مبارک ˈرییس جمهوری برکنار شده مصر نامزد شد و پس از ˈمحمد مرسی ˈ رئیس جمهوری برکنار شده مصر وˈ احمد شفیقˈ آخرین نخست وزیر دوره مبارک، در رتبه سوم قرار گرفت.

خاورم **2041**1515
کد N147116

وبگردی