آفتاب

آمریکا حملات سایبری علیه سوریه را در دستورکار قرار داده بود

آمریکا حملات سایبری علیه سوریه را در دستورکار قرار داده بود

در مدت کوتاهی پس از آغاز درگیری‌های خونین سوریه در بهار 2011، پنتاگون و آژانس امنیت ملی آمریکا طرح حملات پیچیده سایبری به ارتش سوریه و ساختار فرماندهی بشار اسد را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اختلال در توانایی صورت دادن حملات هوایی علیه ارتش سوریه و تاسیسات تولید موشک از اهداف اصلی این طرح بود. به گفته یک مقام سابق آمریکایی، چنین طرحی چراغ‌ها را برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه "خاموش" خواهد کرد.

به گفته مقامات آشنا با این طرح، هر چند چنین حملاتی که دارای هزینه و تلفات کمی هستند، برای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که با مداخله مستقیم در بحران سوریه مخالف است، جایگزینی مناسب است اما وی پس از بررسی روش‌های این طرح‌ها، آن‌ها را رد کرد.

این در حالی است که اوباما در دو سال آغازین ریاست جمهوری‌اش دستور حملات سایبری مخفیانه به ایران را صادر کرده بود، اما به نظر می‌رسد که به عقیده او سوریه اهمیت راهبردی لازم برای مداخله آمریکا را ندارد. اما تردید اوباما این نگرانی را نیز به وجود می‌آورد که با وجود هزینه میلیاردها دلاری آمریکا برای توسعه این بخش، همچنان در عمل از آن استفاده‌ای نشده است. این موضوع همانند استفاده از هواپیما برای اولین بار در جنگ جهانی اول است.

موضوع مورد بحث دیگر در دولت اوباما این است که حملات سایبری همچون استفاده از تسلیحات عادی هستند یا اینکه باید به صورت مخفیانه صورت پذیرند. حالت سوم نیز این است که از این امکانات برای مقابله با پیچیده‌ترین اهداف استفاده شود، اما واقعیت این است که حتی در صورت اجرای حملات محرمانه سایبری به سوریه، این حملات به‌زودی برملا خواهند شد.

انتهای پیام

کد N146920

وبگردی