آفتاب
اختتامیه مسابقات قرآن

ایمانی: قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن امکان‌پذیر نیست

ایمانی: قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن امکان‌پذیر نیست

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن امکان پذیر نیست و این دو همواره باید کنار یکدیگر باشند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن امکان پذیر نیست و این دو همواره باید کنار یکدیگر باشند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله ایمانی در آیین اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تالار حافظ شیراز با بیان اینکه قرآن کریم مصداق کتب گذشته و مهیمن، حافظ و نگهبان اصول کتب ثالثه است،‌ گفت: قرآن کریم در عین حال برای همگان ذکر است، پذیرش و فهم آن آسان، شفای دردها و دوای بیماری‌ها است و در همین حال قول ثقیل است که برای پذیرش آن مقدماتی لازم و ضروری است.

وی اظهار کرد: شاید ضروری‌ترین مقدمات، مقدمه، تخلیه و تحلیه است، استعاذه که در آغاز قرائت به آن امر شده است، تنها مربوط به آغاز قرائت قرآن نیست، بلکه باید در حال قرائت نیز همراه قاری باشد، زیرا قاری در حال حمل قول ثقیل است و طبیعی است که تحلیه و استعاذه بدون استعانت امکان‌پذیر نیست.

ایمانی تصریح کرد: خواندن قرآن باید با یاد خدا همراه باشد و این یاد نباید تنها در «بسم‌الله الرحمن الرحیم» خلاصه شود، بلکه در حال قرائت نیز این استعانت و یاد خدا باید همراه قاری و حامل قرآن باشد تا بتواند آرام آرام به بطن قرآن راه پیدا کند؛ زیرا پیامبر خدا(ص) قرآن را این گونه معرفی می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با بیان سخنی از حضرت علی(ع) عنوان کرد: امام علی(ع) در سخنی نغز و بدیع قرآن را به چهار قسم تقسیم می‌کند و این چهار قسم را «علی العباره و الاشاره و الطایف و الحقایق» می‌داند؛ لطایف را برای اولیاء، حقایق را برای انبیاء اختصاص می‌دهد و برای خواص نیز اشاره را معرفی می‌کند.

امام جمعه شیراز گفت: اگر این استعاذه و استعانت برای حامل این قول ثقیل از آغاز تا پایان همراه قاری باشد، گشایش خزائن و رسیدن به بطن‌ها میسر خواهد شد و به قدر لطف او و استعداد و شایستگی حامل و قاری قرآن، این خزائن داده خواهد شد، اما چون ما نه به استعاذه توجه لازم داشته‌ایم و نه استعانت به معنای واقعی کلمه مورد را توجه قرار داده‌ایم؛ خواه و ناخواه فضای جامعه به آنجا کشیده شده است که امام(ره) از قول مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل می‌کند که «عامه عترت(ع) را کنار گذاشته‌اند و خاصه قرآن را»، قرآن بدون عترت(ع) امکان پذیر نیست و عترت(ع) بدون قرآن نیز چنین است.

ایمانی با اشاره به اینکه بین قرآن و عترت(ع) فاصله افتاده است،‌ گفت: همین که امروز می‌گوییم چه کنیم که قرآن در متن جامعه ما بیاید، نشان دهنده این است که این فاصله وجود دارد وگرنه این سوال مطرح نمی‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن ضمن بیان جمله‌ای از امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام(ره) می‌فرمایند که «از تمامی علمای اعلام و فرزندان قرآن و دانشمندان ارجمند تقاضا دارم که از کتاب مقدسی که صادر از مقام جمع الهی است غفلت نکنند».

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: امام(ره) در ادامه این سخن می‌فرمایند که «اهل فلسفله و برهان با بررسی رموزی که خاص این کتاب الهی است و با استفاده از آن مسائل عمیق گذشته و براهین فلسفی را کشف و حل کرده و در دسترس اهلش قرار دهند. هر طایفه‌ای از علمای اعلام و دانشمندان معظم به بعدی از ابعاد الهی این کتاب مقدس دامن به کمر زده و قلم به دست گرفته و آرزوی عاشقان قرآن را برآورند و این تکلیف است».

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امام(ره) به چنگ زدن به قرآن امر می‌کند، تصریح کرد: امام(ره) این چنین، جامعه اسلامی را به چنگ زدن به قرآن دعوت می‌کند و این چنین مسئولیت همه اقشار جامعه را بازگو می‌کند؛ پس ما موظف هستیم فضای آموزش قرآن را در تمام عرصه‌ها فراهم کنیم و به وجود آوریم، چرا که قرآن دوای دردها و شفای بیماری قلب‌ها است.

ایمانی اظهار کرد: برای خدمت به قرآن باید تمام امکانات را به کار گیریم، مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران بدانند آن چه در این زمینه هزینه می‌کنند؛ هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است و فردای قیامت در مقابل پیامبر(ص) رو سفید خواهید بود.

وی با تأکید بر اینکه علامه طباطبایی می‌فرمودند باید هر دو سال یک تفسیر نو در جامعه شیعه از قرآن نوشته شود،‌ گفت: این فاصله‌ای که به وجود آمده است را باید کم کرد، از عموم دست‌اندرکاران این مراسم و این واقعه بزرگ فرهنگی در استان فارس کمال تشکر را دارم.

انتهای پیام

کد N146883

وبگردی