آفتاب
یک استاد اخلاق:

در تمامی عرصه‌ها باید به مقوله نماز پرداخته شود

در تمامی عرصه‌ها باید به مقوله نماز پرداخته شود

یک استاد اخلاق گفت: برای اینکه بتوانیم نماز را در سطح جامعه ترویج دهیم باید بتوانیم از ناشران پرفروش دعوت کنیم و از آنها بخواهیم که در رابطه با مقوله نماز و ترویج آن در سطح جامعه کارهای فرهنگی زیادی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خسروشاهی صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست "هم‌اندیشی با نویسندگان مطرح کشور در حوزه ادبیات داستانی" با بیان اینکه خوشبختانه در ادبیات داستانی ما کارهایی در رابطه با حوزه نماز انجام شده است، اظهار کرد: ما در سال‌های 63 و 64 فیلمی تحت عنوان "مهاجر" داشتیم که این فیلم به فضلیت‌های نماز می‌پردازد. از اینگونه اثرها در جامعه ما زیاد است ولی کافی نیست.

وی ادامه داد: ما باید در عرصه نماز برای کسانی فیلمنامه و داستان بنویسیم که اهل نماز نیستند مثلا یک نمونه آن فیلم "سر به مهر" بود. این فیلم برای کسانی ساخته شده بود که "از اینکه بگویند ما نماز می‌خوانیم خجالت می‌کشند". اگر می‌خواهیم نماز در سطح عموم جامعه ترویج پیدا کند نباید فراموش کنیم که حضرت علی(ع) فرمود "الناس علی دین ملوکهم" این جمله باید در تمام مراحل زندگی وجود داشته باشد چرا که مردم دین‌شان را از حکمرانان خود می‌گیرند پس در تمامی عرصه‌های باید به مقوله نماز پرداخته شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم جمعی از نویسندگان و اندیشمندان در حوزه ادبیات داستانی با ارائه نظراتی در خصوص اینکه ادبیات داستانی می‌تواند به اقامه نماز در جامعه کمک کند، به ایراد سخنرانی پرداختند که از جمله این نویسندگان راضیه تجار دبیر انجمن قلم و نویسنده بود که اظهار کرد: نیمی از نویسندگان ما با انقلاب اسلامی هویت خود را یافتند. ما برای اینکه بتوانیم این چراغ را همواره روشن نگه داریم باید سردمدارانی برای ترویج نماز درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: مشکلات زندگی نیمی از نویسندگان باعث شده که قلم آنها در خصوص خیلی از مسائلی از جمله مسائل دینی کمرنگ شود. ما باید ذهن نویسندگان‌مان را از مسائل روزمره خارج کنیم و پس از آن نویسندگان ما روی ایدئولوژی و جهان‌بینی انسان‌ها کار کنند.

در ادامه این مراسم، مولایی یکی دیگر از نویسندگان کشورمان با بیان اینکه ما نباید به نماز در داستان‌هایمان یک نگاه تنگ نظرانه داشته باشیم، اظهار کرد: ما باید از آسیب‌پذیری به حوزه ادبیات داستانی جلوگیری کنیم، نباید هر وضعی که در مملکت پیش می‌آید ابتدا بر روی ادبیات داستانی ما تاثیر بگذارد چرا که اگر ادبیات داستانی ما با مشکل مواجه شود نیمی از فرهنگ ما با مشکل مواجه می‌شود.

در ادامه این مراسم، امیدوار نماینده ستاد اقامه نماز در قم گفت: ما از اول مهر برنامه‌ای داریم که در آن به تربیت روحانیون در خصوص امر نویسندگی می‌پردازیم و در این راستا از تمام نویسندگان کشور دعوت می‌کنیم تا به ما کمک کنند.

در ادامه این مراسم، جانقلی یکی دیگر از نویسندگان مطرح کشورمان با بیان اینکه مقوله نماز باید یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه ما باشد افزود: متاسفانه در کتاب‌های درسی ما به مقوله نماز به صورت سطحی پرداخته می‌شود. کودکان امروزی ما شیفته تماشای کارتون و فیلم هستند پس ما باید برای اینکه بتوانیم ادبیات نماز را در سطح جامعه ترویج دهیم باید به سمت فیلم و ساخت انیمیشن برویم چرا که امروز اینگونه رفتار می‌تواند در کودکان ما تاثیرگذار باشد.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کفیل مسئول مرکز تخصصی نماز گفت: در شان نویسندگان ما نیست که بخواهند برای کار دینی مدل دریافت کنند پس ما منتظریم نویسندگانمان طرح‌هایی در رابطه با ترویج نماز ارائه دهند و ما پیگیر آن طرح‌ها هستیم و از اول مهر ماه هم کلاس‌های فیلمنامه نویسی دینی را برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N146838

وبگردی