آفتاب
براساس یک نظرسنجی جدید،

اکثر آمریکایی‌ها اوباما را یک رهبر مورد احترام جهانیان نمی‌دانند

اکثر آمریکایی‌ها اوباما را یک رهبر مورد احترام جهانیان نمی‌دانند

یک نظرسنجی جدید نشان داد، برای نخستین بار اکثریت آمریکایی‌ها عقیده دارند باراک اوباما مورد احترام دیگر رهبران جهان نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی گالوپ، در حالی که نظرسنجی‌های سال 2010 تا 2013 آمریکایی‌ها عموما نظر ثابتی درباره مورد احترام بودن رئیس جمهوری کشورشان داشتند اما طی سال گذشته میلادی دیدگاه آن‌ها تغییر اساسی پیدا کرده است.

نتایج جدید در این زمینه براساس یک نظرسنجی سالانه انجام شده از سوی موسسه گالوپ طی شش تا 9 فوریه سال جاری میلادی به دست آمده است. در سال‌های 2010 و 2011 اکثریت آمریکایی‌ها عقیده داشتند رهبران جهان به اوباما احترام می‌گذارند در حالی که میزبان تایید عملکرد اوباما در آن زمان نیز مشابه با میزان فعلی بود.

با این وجود کاهش چشمگیر درصد کسانی که همچنان باراک اوباما را در جهان مورد احترام می‌دانند احتمالا ناشی از تحولات بین‌المللی مهم سال گذشته از جمله موضع آمریکا در قبال سوریه، افشای جاسوسی‌های آمریکا در سطح جهانی، افزایش تنش‌های آمریکا و روسیه و روابط نه چندان خوب اوباما با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند.

با این وجود از زمانی که از سال 1994 موسسه گالوپ نظرسنجی در مورد مورد احترام بودن رئیس جمهوری آمریکا در صحنه جهان برگزار کرد، میزان آرای پایین اوباما کمترین میزان نبوده است. کمترین میزان‌ این نظرسنجی مربوط به سال 2007 بود هنگامی که تنها 21 درصد آمریکایی‌ها عقیده داشتند رهبران جهان به جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا احترام می‌گذارند. نتایجی که بیل کلینتون در سال‌های 2000 و 1994 کسب کرد نیز مشابه نتایجی است که باراک اوباما اخیرا کسب کرده است و دموکرات‌ها و مستقل‌ها به طور عمده مسئول این افت نتایج اوباما هستند.

اکثریت قاطع مستقلها معتقدند رهبران جهان به اوباما احترام نمی‌گذارند و اکثر جمهوری خواهان نیز معتقدند رهبران جهان به اوباما احترام نمی‌گذارند.

براساس این نظرسنجی جدید 51 درصد آمریکایی‌ها عقیده دارند جامعه بین‌المللی به آمریکا به عنوان یک کشور دیدگاهی مساعد دارد در حالی که 47 درصد این دیدگاه را نامساعد می‌دانند. این نظرسنجی مشخص کرد 61 درصد آمریکایی‌ها از جایگاه آمریکا در جهان امروز ناراضی هستند در حالی که 37 درصد از آن رضایت دارند.

از سوی دیگر 40 درصد آمریکایی‌ها مدیریت امور خارجی از سوی اوباما را تایید می‌کنند که این میزان یک درصد از میزان ماه نوامبر گذشته بالاتر است.

انتهای پیام

کد N146827

وبگردی