آفتاب

وزیر خارجه سنگاپور: روند مذاکرات ایران و 1+5 امیدوارکننده است

وزیر خارجه سنگاپور: روند مذاکرات ایران و 1+5 امیدوارکننده است

وزیر امور خارجه سنگاپور گفت: تمرکز طرفین مذاکرات 1+5 می‌تواند توافقی را حاصل کند که نه تنها به نفع ایران بلکه به نفع کل منطقه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شانمو گام وزیر امور خارجه سنگاپور پس از دیدار صبح امروز(سه‌شنبه) خود با علی اکبر ولایتی که در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیر گام نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران در بهبود روابط ایران با سایر کشورها به ویژه کشورهای آسیایی گفت: دیروز از رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و امروز از ولایتی در این رابطه پرسیدم زیرا این افراد کسانی هستند که در این رابطه مسئول هستند.

وی ادامه داد: از منظر بیرونی و از نظر دوستان ایران روندی که تا امروز شاهد آن بودیم بسیار تشویق کننده و امیدوار کننده است.

وزیر امور خارجه سنگاپور با مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات ایران با 1+5 خاطر نشان کرد: موفقیت اولیه‌ای که در این گفت‌وگو‌ها حاصل شده است بسیار مثبت است و پس از صحبت‌ها با وزیر خارجه و ولایتی مشخص شد که موانعی هم در این زمینه وجود دارد اما غیرقابل حل نیستند.

گام ادامه داد: در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 متمرکز شدن بر روی موضوعات اصلی می‌تواند دسترسی به توافق را حاصل کند ضمنا دو طرف مذاکرات باید بدانند که در چارچوب ان.پی.تی چه چیزهایی برای ایران و چه مسائلی برای جامعه جهانی اهمیت دارد.

وی با اشاره به دیدار روز گذشته خود با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دیروز وزیر خارجه ایران اشاره کردند که مسائل مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای تنها مسائل اقتصادی نیستند بلکه لازم است شان جمهوری اسلامی ایران هم رعایت شود و ما این موضوع را درک می‌کنیم و متوجه آن هستیم.

وزیر امور خارجه سنگاپور تاکید کرد: حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 به نفع جمهوری اسلامی ایران و کل منطقه است.

گام در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاطرنشان کرد: اگر نگاهی تاریخی به این امر داشته باشیم می‌بینیم که ایران همواره نقشی کلیدی و اساسی در منطقه ایفا کرده است و تاریخ هزاران ساله ایران و فرهنگ این کشور حاکی از تکاپو و پیشرفت روزافزون ایران است.

وی ادامه داد: ایران با جمعیتی در حدود 80 میلیون نفر این امکان را دارد که نقش بسیار کلیدی و اساسی را در منطقه ایفا کند.

وزیر خارجه سنگاپور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با نگاه غرب نسبت به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: من فکر می‌کنم این واقعیت که کشورهای غربی و شش کشور (اعضای 1+5) دربرگیرنده کشورهای مهم غربی از جمله اتحادیه اروپا است به خوبی توجیه کننده این مساله است و این شش کشور به خودی خود نشان دهنده تاثیرگذاری ایران هستند.

انتهای پیام

کد N146685

وبگردی