آفتاب

پلیس ترکیه مکالمات تلفنی اردوغان را شنود کرده است

پلیس ترکیه مکالمات تلفنی اردوغان را شنود کرده است

تسنیم نوشت:

دو روزنامه دولتی ترکیه ادعا کردند، پلیس این کشور مکالمات تلفنی هزاران شهروند از جمله نخست وزیر و وزرای کابینه را شنود کرده است.

به گزارش صدای روسیه، ادعای روزنامه های دولتی ترکیه در خصوص شنود مکالمات تلفنی رجب طیب اردوغان نخست وزیر، وزرای کابینه، رئیس سازمان جاسوسی و خبرنگاران و روزنامه نگاران در حالی است که تنش های سیاسی این کشور پس از افشای پرونده فساد مالی سیاستمداران ترکیه به شدت بالا گرفته است.

بنا به ادعای روزنامه‌های دولتی ترکیه، پلیس به مدت سه سال مکالمات تلفنی نخست وزیر، وزرای کابینه، رئیس سازمان جاسوسی، بازرگانان و خبرنگاران را شنود می کرده است.

روزنامه دولتی استار نوشت، طرفداران گولن مکالمات مربوط به بیش از 7 هزار نفر را به بهانه مقابله با تهدیدات تروریستی از سال 2011 میلادی شنود کرده اند.

بر اساس این گزارش از زمان افشای پرونده فساد مالی سیاستمداران ترکیه، دولت تلاش زیادی را برای پاکسازی پلیس و تسلط بیشتر بر دستگاه قضایی و محدود کردن اینترنت آغاز کرده است.

"بولنت آرنیچ" سخنگوی دولت ترکیه در این باره تاکید کرد، این یک اتفاق عجیب و ناراحت کننده است. افکار عمومی از نزدیک این مساله را پیگیری و دنبال می کند.

اردوغان رقیب سیاسی خود یعنی گولن را به ایجاد "دولتی درون دولت" متهم کرده که قصد دارد با توطئه اتهام فساد مالی سیاستمداران، دولت آنکارا را سرنگون کند.

تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه نیز تاکید کرد، وی هدف شنود مکالمات تلفنی قرار گرفته است. این دیگر تنها مشکل حزب عدالت و توسعه نیست.

طبق این گزارش، رئیس سازمان جاسوسی ترکیه به همراه یکی از نزدیکانش و خبرنگاران و روزنامه نگاران و فعالان سیاسی نیز از جمله افرادی هستند که مورد شنود قرار گرفته اند.

52261

کد N146671

وبگردی