آفتاب

خشکسالی تهدیدی علیه ترکیه

خشکسالی تهدیدی علیه ترکیه

آنکارا - ایرنا - کاهش بارش برف و باران و افزایش درجه هوا در ترکیه در فصل زمستان موجب نگرانی مردم این کشور از بروز خشک سالی شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، افزایش درجه هوا و کاهش بارش برف و باران در زمستان به ویژه در مناطق آناتولی مرکزی و غربی ترکیه موجب نگرانی مردم این مناطق از بروز خشک سالی و افزایش بهای محصولات کشاورزی ، غذایی و سوخت شده است.

بر اساس این گزارش ، سطح آب پشت سدها به علت نباریدن برف و باران به میزان مناسب به سطح هشدار رسیده و درجه هوا در سراسر ترکیه به میانگین 10 درجه بالای صفر رسیده است .

طبق آمار ارائه شده توسط اداره هواشناسی ترکیه متوسط بارش باران در ماه های اکتبر تا دسامبر ( مهر تا دی ) در این کشور به 222 میلیمتر بالغ شده است که 27 درصد کمتر از میانگین معمول بارش در این کشور است .

بیشترین بارندگی در این کشور در طول زمان یاد شده در مناطق آناتولی مدیترانه ترکیه بوده است که متوسط بارندگی در این منطقه 38 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می دهد.

رییس انجمن کشاورزان ترکیه گفته است که تداوم خشک سالی در این کشور می تواند باعث کاهش یک چهارم از تولیدات کشاورزی در این کشور شود که این امر باعث افزایش 20 درصد قیمت اقلام تولیدات کشاورزی در ترکیه خواهد شد.

ˈ تکین ˈ با اشاره به آخرین آمار از وضعیت کشاورزی در ترکیه افزود : وضعت کشت و زراعت در این کشور نگران کننده است و ما در حال عبور از یک آستانه بحرانی هستیم .

او تصریح کرد : فصل کشت محصولات آفتابگردان ، چغدر فند ، ذرت و سویا در ترکیه فرا رسیده است ولی کشاورزان با کمبود آب به علت کاهش بارش برف و باران مواجه هستند.

وی گفت :خشک سالی در ترکیه افزون بر وارد کردن آسیب هایی به بازار داخلی به صادرات محصولات کشاورزی این کشور نیز آسیب وارد می کند.

ˈ تانر یلدیز ˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در این باره گفت : دولت به منظور ممانعت از کاهش تولید برق از سدهای آبی در صورت تداوم خشک سالی در این کشور در تابستان از گاز طبیعی در نیروگاه استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق در تابستان در ترکیه معمولا کاهش می یابد، افزود : با توجه به بحران کمبود آب مجبور هستیم از گاز طبیعی برای سوخت نیروگاه ها در این فصل استفاده کنیم .

وی تصریح کرد که افزون بر آن در صورت بروز خشک سالی در ترکیه از زغال سنگ در نیروگاه های تولید برق استفاده خواهند کرد.

یلدیز پیش بینی کرد با استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق در تابستان ، شاهد افزایش قیمت گاز در این کشور باشیم .

براساس این گزارش ، زنگ خطر کمبود آب در شهرهای بزرگ ترکیه نیز پیش از این به صدا در آمده بود.

استانبول بزرگترین شهر ترکیه با بیش از 15میلیون نفر جمعیت با خطر کمبود آب و خشک سالی در تابستان آینده روبه رو شده است.

استانبول که از سه سال پیش زمستان های بدون برفی را پشت سر گذاشته است امسال نیز تنها یکبار شاهد بارش برف بود و این مساله زنگ خطر کمبود آب در این کلان شهر را به صدا در آورده است.

برپایه این گزارش، سدهای موجود در اطراف شهر استانبول کم آب ترین دوران خود در 10 سال گذشته را پشت سر می گذارند و در صورت ادامه این وضعیت و نباریدن برف و باران در ماه های آتی این شهر با مشکل کم آبی مواجه خواهد شد.

طبق آمار منتشرشده، میزان آب سدهای موجود دراطراف استانبول ازسال 2005تا2013میلادی بیش از82 درصد بوده درحالی که این میزان هم اکنون به34/30 درصد در کمترین حد خود طی هشت سال گذشته رسیده است.

ˈپاپوچدره، سازلی دره ، سد المالی ، ترکوس و استرانجالارˈ از سدهای معروف اطراف استانبول هستند.

بر این اساس و با توجه به شرایط جوی ، سطح آب سدهای آنکارا نیز نسبت به سال گذشته 36 درصد کاهش یافته و این در حالی است که سطح آب شهر ˈازمیرˈ سومین شهر بزرگ ترکیه نیز با کاهش مواجه شده است.

ˈویسل اراوغلوˈ وزیر آب و جنگلداری ترکیه در این باره گفت: روزانه 5/2 میلیون متر مکعب آب در استانبول مصرف می شود، ولی مطمئنا تجربه 17 سال پیش در این شهر تکرار نخواهد شد.

وی افزود: ما برنامه هایی برای مقابله با کمبود آب در این شهر تدوین کرده ایم .

ˈمهدی اکرˈ وزیر کشاورزی ترکیه نیز نسبت به بروز خشک سالی در این کشور هشدار داد و ابراز امیدواری کرد که با بارش برف و باران تا پایان زمستان جاری این مشکل رفع شود.

خاورم ** 230 *1446
کد N146475

وبگردی