آفتاب

فاز جدید در ماجراهای گولن و اردوغان

فاز جدید در ماجراهای گولن و اردوغان

مهر نوشت:

روزنامه های محلی ترکیه از تحت نظر بودن نخست وزیر این کشور و جمعی دیگر از سیاستمداران آن از سوی نیروهای پلیس مرتبط با جریان فتح الله گولن خبر داده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه های ینی شفق و استار گزارش داده اند که نیروهای پلیس مرتبط با جریان فتح الله گولن از "رجب طیب اردوغان" و جمعی دیگر از مقامات این کشور جاسوسی می کرده اند.

افشای این موضوع موجب می شود تا تنش ها میان اردوغان و شخص فتح الله گولن که در سال های گذشته رابطه ای صمیمی با یکدیگر داشتند وارد مرحله جدیدی شود.

تنش ها میان اردوغان و گولن از زمان افشای بزرگترین پرونده فساد مالی در ترکیه که برخی از اعضای دولت در آن دست داشتند به اوج خود رسید. در همان زمان اردوغان جریان گولن را در پس این پرونده دانست، اما گولن که در آمریکا سکونت دارد این اتهام را رد کرد.

پیش از افشای این پرونده دولت ترکیه اقدام به تعطیل کردن تعداد زیادی از مدارسی کرده بود که تحت نظر گولن هدایت می شد و همین امر آغازگر تنش ها میان اردوغان و وی شده بود.

اردوغان تحرکات جریان گولن در ترکیه را همانند آن دانسته بود که "کشوری در داخل کشور" وجود دارد از همین رو شروع به تصفیه ادارات و نهادهای امنیتی به ویژه نیروهای پلیس از افراد وابسته به گولن کرد. در همین رابطه بیش از هزاران نفر از نیروهای پلیس از کار برکنار شده و یا با تنزل درجه مواجه شدند.

فتح الله گولن کیست ؟

محمد فتح الله گولن واعظ، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند. گولن در طول عمر خود مشغول تدریس نسخه ای پیشرفته از اسلام با عنوان "اسلام آناتولیایی که مبتنی بر آموزه های یک عالم اسلامی به نام "سعید نورسی" بوده است. در تفکر گولن که عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است هرگونه تروریسم شدیداً محکوم است و او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتابهای آسمانی است و خود او برای چنین گفتمان‌هایی با واتیکان و برخی مراکز مذهبی یهودی بارها پیشقدم شده است.

گولن با تمکن مالی شخصی اقدام به راه اندازی سرویسی برای خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم از دهه 70 میلادی کرده است که افراد بسیاری برای برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده‌اند و در طی سالها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم کردند. امروزه این مجموعه بسیار بزرگ که به جنبش گولن معروف است، با همکاری افراد بسیار زیادی از مسلمانان دنیا که اغلب ترکیه‌ای هستند اداره می شود. گمانه زنی در مورد تعداد افراد حاضر در این بنیاد بزرگ متفاوت است، اما چند صد هزار تا 4 میلیون نفر به عنوان همکاران این پروژه بزرگ بین‌المللی ذکر شده است.

اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از نفوذ بالای جنبش گولن درساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه حکایت دارد. بر اساس این اسناد "جیمز جفری" سفیر سابق آمریکا در آنکارا در سال ۲۰۰۹ طی یک گزارش رمزدار این چنیین می نویسد: جنبش فتح اله گولن کنترل کامل حکومت ترکیه را به دست گرفته است.

جیمز جفری تاکید می کند که رهبران حزب عدالت و توسعه در واقع " عروسک خیمه شب بازی گولن " هستند. در این سند ادعا می شود که پلیس ترکیه هم کاملا در دست جریان گولن بوده، هر چند سندی برای اثبات این ادعا نباشد، ولی کسی هم آن را در ترکیه رد نمی کند.

این گزارش می افزاید که پلیس ترکیه درحدود ۲۰۰ هزار نفر نیرو دارد و برای هرگونه حمایت از جماعت گولن آمادگی کامل دارد.

این گزارش همچنین به سرمایه ۲۵ میلیارد دلاری موجود در حساب های بین المللی گولن اشاره کرده و می افزاید که وی با این سرمایه به راحتی رفتار های حزب حاکم عدالت و توسعه را مدیریت می کند.

جاسوسی با هدف سرنگونی اردوغان

پیش از افشای جاسوسی پلیس ترکیه از اردوغان، نخست وزیر ترکیه اعلام کرده بود که جریان گولن قصد سرنگون کردن دولت وی را دارند. این وضعیت در حالی برای اردوغان پیش آمده که ترکیه در روزهای اخیر صحنه اعتراضاتی در واکنش به تصویب قوانین جدید در پارلمان بوده است. قوانینی همچون افزایش نظارت دولت بر دستگاه قضایی و محدودیت فعالیت های اینترنتی.

احزاب مخالف اردوغان معتقدند که اردوغان این قوانین را با هدف فشار بیشتر بر گروه های مخالف خود و همچنین محدود کردن فعالیت آنها در پارلمان مطرح کرده است. حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان از چندی قبل اصلاح قانون اساسی را آغاز کرده که مهمترین مورد از این اصلاحات تغییر ساختار حکومتی از پارلمانی به ریاست جمهوری است.

منتقدان از پرونده فساد 86 میلیارد دلاری به عنوان بزرگترین چالش سیاسی اردوغان یاد می کنند و این در حالی است که وی در سال گذشته چالش مشابهی را در خصوص جریان پارک گزی از سر گذراند. ترکیه در سال جاری شاهد برگزاری انتخابات محلی و ریاست جمهوری خواهد بود و اردوغان تلاش دارد تا در این رقابت ها شرکت کرده و به عنوان رئیس جمهور جدید ترک ها حضور خود در قدرت را ادامه هد.

اما با توجه به رویارویی وی با سیستم قضایی ترکیه و جریان گولن به نظر می رسد افندی راهی دشوار برای رسیدن به چانکایا (کاخ ریاست جمهوری ترکیه) داشته باشد.

5252

کد N146408

وبگردی