آفتاب

ارتش آمریکا کوچک می شود

ارتش آمریکا کوچک می شود

تهران– ایرنا– ˈچاک هیگلˈ وزیر دفاع آمریکا طرحی را برای کوچک شدن تدریجی ارتش این کشور ارایه داده که در تاریخ چند دهه ای آمریکا بی سابقه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، به موجب طرح هیگل، بسیاری از پایگاه های نظامی آمریکا تعطیل می شوند و گستره نیروهای نظامی این کشور به پایین ترین سطح خود پس از جنگ جهانی دوم خواهد رسید.

محور اصلی طرح هیگل این است که با توجه به مشارکت آمریکایی ها در دو جنگ طولانی مدت و پرهزینه در عراق و افغانستان، ارتش آمریکا دیگر نباید درگیر جنگ های زمینی طولانی مدت شود، بلکه لازم است بر سیال و چابک بودن نیروهای خود برای اعزام به مناطق دور دست همچون آسیا متمرکز شود.

به موجب این طرح که قرار است وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آن را به زودی اعلام کند، نیروهای نظامی این کشور که در حال حاضر بیش از552 هزار سرباز هستند، در درازمدت به 440تا 450هزار سرباز کاهش می یابند که این تعداد از شمار نیروهای نظامی آمریکا که سال 1940 درگیر جنگ جهانی دوم بودند، به مراتب کمتر است.

پرسنل نظامی گارد ملی آمریکا نیز تا سال 2017، از 355هزار سرباز به 335هزار نیرو تقلیل می یابد و شمار نیروهای ذخیره ارتش با ریزش 10هزار نفری به 195هزار تن خواهد رسید.

درهمین حال، گارد ملی آمریکا بالگردهای جنگی ˈآپاچیˈ را با بالگردهای ˈبلک هاوکˈ که برای ماموریت های امداد و نجات در داخل آمریکا مناسب تر هستند، جایگزین می کند.

این طرح درعین حال به نیروی دریایی آمریکا امکان می دهد که درحال حاضر 11 فروند ناو هواپیمابر خود را حفظ کند.

بر اساس طرح هیگل، نیروی دریایی آمریکا باید 52 فروند کشتی جنگی کنار ساحلی خریداری شده خود را نیز به 32 فروند کاهش دهد.

علاوه بر این، نیروی هوایی آمریکا باید طی پنج سال آینده، ناوگان هواپیماهای ضد تانک ˈ A-10 Warthogˈ را به منظور صرفه جویی سه میلیارد و 500 میلیون دلاری در هزینه ها بازنشسته کند و هواپیماهای جاسوسی ˈU-2ˈ نیز کنار گذاشته شود.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است که با وجود مخاطرات احتمالی حاصل از چنین تغییراتی، اما آمریکا اکنون در دوره ای به سر می برد که سلطه آن بر پهنه آب ها، آسمان و فضا بیش از این قابل تداوم نیست.

بنابراین گزارش، این طرح احتمالا با مخالفت هایی از سوی اعضای کنگره آمریکا مواجه خواهد شد، زیرا به گفته مقامات ارشد پنتاگون که نامی از آنها برده نشده است، طرح یاد شده گرچه تاثیر منفی بر توانایی ارتش آمریکا در مقابله و دفاع در برابر دشمن نمی گذارد، اما قابلیت اشغال و اجرای عملیات نظامی طولانی مدت در سرزمین های دیگر را کاهش می دهد.

مترجمام **1302** 1064
کد N146360

وبگردی