آفتاب
گزارشی از تحولات اوکراین/

طرح اتهامات علیه 50 مقام اوکراینی/ اعلام پیش شرط کمک مالی اروپا به کی یف

طرح اتهامات علیه 50 مقام اوکراینی/ اعلام پیش شرط کمک مالی اروپا به کی یف

طرح اتهامات علیه 50 مقام اوکراینی، اعلام پیش شرط کمک مالی اروپا به کی یف و محور مذاکرات هیگ در واشنگتن از جمله آخرین اخبار مربوط به تحولات اوکراین است.

روس ها دیدار اشتون و ترچینوف را تیتر کردند

رسانه های روسی خبر دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با الکساندر ترچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین را تیتر کردند.

اعلام پیش شرط کمک مالی اروپا به اوکراین 

به نوشته ریانووستی، کاترین اشتون در دیدار با سران احزاب پارلمان اوکراین تشکیل دولت را از جمله پیش شرط های کمک های گسترده مالی و اقتصادی به اوکراین عنوان کرد.

در همین حال رادوسلاوسیکورسکی وزیر خارجه لهستان پیش شرط دریافت کمک اقتصادی را توافق با صندوق بین المللی پول عنوان کرده است.

اوکراین در نشست وزرای دفاع ناتو شرکت می کند

ایتارتاس همچنین با اشاره به حضور اوکراین در نشست وزرای دفاع ناتو در روزهای 26 و 27 فوریه در بروکسل با موضوع مشارکت در رایزنی های همکاری با نیروهای بین المللی در امنیت افغانستان گزارش داد که تشکیل دولت جدید از جمله پیش شرط های همکاری با کی یف عنوان شده است.

تاکید رهبران روسیه و فرانسه بر لزوم انتقال مسالمت‌ آمیز قدرت در اوکراین

رویترز نیز با اشاره به تماس تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی درباره تحولات اوکراین از تاکید رهبران دو کشور بر لزوم انتقال مسالمت‌ آمیز قدرت و تمامیت اراضی این کشور و ارائه کمک های مالی به اوکراین خبر داد.

اولاند با تاکید بر اهمیت ادامه یکپارچگی اوکراین بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری و انجام اصلاحات اساسی در اوکراین تاکید کرد.

مرکل از تیموشنکو برای سفر به آلمان دعوت کرد

صدای روسیه نیز با اشاره به تماس تلفنی  صدراعظم آلمان با نخست‌ وزیر سابق اوکراین گزارش داد که "آنگلا مرکل" خواستار سفر یولیا تیموشنکو به برلین و معالجه در کلینیک "چریتی" شده است.

مک کین و لاگارد هم ساکت ننشستند

رویترز نیز در گزارشی به اظهارات جان مک‌ کین سناتور جمهوریخواه آمریکا و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌ المللی پول در خصوص ارائه کمک مالی به اوکراین و ابراز نگرانی این دو نفر از تحولات اوکراین پرداخت.

فرانسه از روسیه مایه می گذارد

به نوشته شبکه تلویزیونی فرانس 24، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با پیچیده خواندن اوضاع اوکراین درباره اعطای کمک مالی مسکو به کی‌ یف ابراز امیدواری کرد.

مظلوم نمایی سفیر آمریکا در روسیه

با وجود دخالت های آشکار آمریکا و اتحادیه اروپا در تحولات اوکراین، مایکل مک‌ فال سفیر آمریکا در روسیه هرگونه دخالت در کی یف را رد کرد.

فشار آمریکا برای انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی در اوکراین

خبرگزاری فرانسه نیز از سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به کی یف و دیدار ویلیام برنز با رهبران اوکراین از جمله الکساندر تورچینوف به نشانه حمایت از رهبری جدید اوکراین و درخواست فوری برای اعمال اصلاحات سیاسی و اقتصادی در این کشور خبر داد.

نمایندگان شورای اقتصادی ملی و خزانه‌ داری آمریکا ویلیام برنز را در این سفر که پیش بینی می شود درباره حمایت مالی غرب از اوکراین در صورت انجام اصلاحات اقتصادی گفتگو شود، همراهی می کنند.

اوکراین اتهام وقوع کودتای غربی در کشورش را رد کرد

این سفر درحالی انجام می شود که اوکراین ضمن رد اتهام وقوع کودتای غربی در کشورش و دخالت خارجی ها در ناآرامی های این کشور خواستار تزریق کمک مالی 35 میلیارد دلاری غرب به این کشور شده است. 

یانکوویچ مسئول ناآرامی ها در اوکراین است

یوری سرگیف نماینده اوکراین در سازمان ملل ویکتور یانکوویچ را مسئول ناآرامی ها در اوکراین خوانده که به مطالبات مردم توجه نکرده و وظایف خود را به درستی انجام نداده است.

نماینده اوکراین در سازمان ملل ضمن رد تغییر موضع سریع خود نسبت به دولت برکنار شده اوکراین گفت از ابتدای دسامبر گذشته و هنگام سرکوب تظاهرات دانشجویی با اقدامات خشونت آمیز دولت یانکوویچ مخالفت کرده و همواره بر برقراری آرامش و حفظ یکپارچگی در کشور تاکید کردم.

بان هم بر حفظ یکپارچگی اوکراین تاکید کرد

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز با تاکید بر لزوم آغاز گفتگوها در اوکراین خواستار خویشتنداری طرفین درگیر در خشونت ها، حفظ یکپارچگی این کشور، تحقق دموکراسی و تشکیل دولت فراگیر شد.

وعده های اقتصادی رئیس جدید بانک مرکزی اوکراین

رویترز نیز با اشاره به انتصاب عضو پارلمان به عنوان رئیس بانک مرکزی اوکراین با 310 رای موافق از 450 رای گزارش داد که استپان کوبیف وعده بهبود اوضاع اقتصادی این کشور و تبدیل اوکراین به یک بازار بزرگ را داده است.

آغاز تحقیقات برای شناسایی عاملان قتل شهروندان اوکراینی/ 50 مقام متهم هستند

ایتارتاس نیز با اشاره به اظهارات اولگ ماخنیتسکی نماینده پارلمان اوکراین در امور دادستانی کل این کشور در خصوص آغاز تحقیقات برای شناسایی عاملان قتل 74 شهروند در جریان تظاهرات از مطرح شدن اتهامات علیه 50 نفر از مقامات اوکراینی در کشتار غیرنظامیان در کی یف خبر داد.

اوکراین در آستانه ورشکستگی اقتصادی 

صدای روسیه نیز به نقل از آرسنی یاتسنیوک رئیس جناح باتکیفشینا (حزب تحت رهبری تیموشنکو) در پارلمان اوکراین نوشت که این کشور در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار گرفته و هم اکنون وضعیت اوکراین بحرانی است. 

اعلام محور مذاکرات هیگ در واشنگتن

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به تماس تلفنی عصر دوشنبه وزیر خارجه انگلیس با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره بحران اوکراین گزارش داد که ویلیام هیگ با هدف گفتگو با جان کری وزیر خارجه آمریکا و مقامات صندوق بین المللی پول و تاکید بر لزوم ارائه کمک های فوری به اوکراین در صورت انجام اصلاحات و حرکت در مسیر دموکراسی به واشنگتن می رود.

واکنش روسیه به برگزاری انتخابات در اوکراین

به نوشت راشاتودی، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ ای ضمن انتقاد از "رژیم" جدید در کی‌ یف اعلام کرد غربی ها مخالفان اوکراینی را با هدف تامین منافع شخصی خود حمایت می کنند و از طرفین درگیر در خشونت ها می‌ خواهیم تا با مسئولیت‌ پذیری خود باعث توقف خشونت ها در کشور شوند.

در ادامه این بیانیه به توافق 21 فوریه مقامات اوکراین و اپوزیسیون این کشور اشاره شده و آمده است انتخابات تنها باید پس از اصلاح قانون اساسی برگزار شود.

کد N146338

وبگردی