آفتاب

تلفات خشونت‌های ونزوئلا به 13 تن رسید/عدم حضور رهبر مخالفان در نشست ملی

تلفات خشونت‌های ونزوئلا به 13 تن رسید/عدم حضور رهبر مخالفان در نشست ملی

در شرایطی که تلفات درگیری‌های اخیر ونزوئلا به 13 تن رسیده است، رهبر مخالفان این کشور از شرکت در نشست ملی مقام‌های دولتی و محلی برای حل ناآرامی‌ها امتناع کرد و معترضان ضد دولتی نیز در کاراکاس راه‌ها را بسته و زباله‌ها را به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک روز پس از آنکه انریکه کاپریلس، رهبر معترضان ونزوئلا از معترضان خواست تا راهپیمایی‌های صلح‌آمیز برگزار کنند، معترضان به خیابان‌ها آمده، راه‌های مهم را مسدود کرده و زباله‌ها را آتش زدند و با این اقدام باعث شدند تا ترافیک در پایتخت بسیار شدید شده و بسیاری از مردم در خانه‌های خود بمانند.

پابلو هررا 23 ساله، یکی از دانشجویان معترض گفت: می‌دانیم که باعث آزار مردم می‌شویم اما ما باید ونزوئلا را از خواب غفلت بیدار کنیم.

مقام‌های ایالات مرزی "تاچیرا" تائید کردند، مردی پس از آنکه مورد اصابت گلوله یکی از معترضان قرار گرفت از طبقه دوم خانه‌اش پایین افتاد و کشته شد.

در عین حال انریکه کاپریلس در نشست ملی مقام‌های محلی و دولتی برای حل ناآرمی‌های اخیر سیاسی ونزوئلا شرکت نکرد و گفت، مادامی که لئوپولدو لوپز، رهبر مخالفان در زندان است در این کنفرانس که به درخواست نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا برگزار شده، شرکت نخواهد کرد.

وی افزود: شرکت در این نشست که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، به معنای حمایت از دولتی است که در سرکوب‌ها دست دارد. من نمی‌خواهم مادورو را فردی خوب جلوه دهم. آن‌ها می‌خواهند من به این کنفرانس بروم انگار که همه چیز عادی و نرمال است. تنها چیزی که مادورو می‌خواهد دست دادن و عکس گرفتن است تا به جهان نشان دهد که اوضاع رو به راه است.

کاپریلس ادامه داد: این یک دولت در حال سقوط است. من مثل گروه ارکستر کشتی تایتانیک نیستم. کاخ ریاست جمهوری میرافلورس مکانی برای مذاکره درباره صلح نیست بلکه این جا مرکز عملیات‌ها برای نقض حقوق بشر است.

کاپریلیس اشاره نکرد که در کنفرانس صلح ملی که قرار است روز چهارشنبه به درخواست مادورو برگزار شود، نیز شرکت نخواهد کرد.

لئوپولدو لوپز، رهبر مخالفان ونزوئلا به اتهام تحریک ناآرامی‌ برای سازماندهی راهپیمایی‌های گسترده 12 فوریه سال جاری میلادی که باعث درگیری و مرگ سه تن و موج دستگیری‌ها شده در یک زندان سیاسی خارج از کارکاس محبوس است.

لیلیان تینتوری، همسر لوپز گفت: لئوپولدو لوپز معتقد است که الان زمان مناسب برای نشست مخالفان با مادورو نیست. به نظر او تحولات ونزوئلا متوقف نمی‌شود و الان درخواست صلح کمی دیر است. به بیانیه‌های مادورو نگاه کنید هر بار که صحبت می‌کند به ما توهین می‌کند و با تنفر و انزجار سخن می‌گوید.

مخالفان دولت مادورو را برای میزان بالای جنایت و مشکلات اقتصادی مقصر می‌دانند و می‌گویند، سیاست‌های سوسیالیستی وی باعث کمبود نیازهای اولیه و تورم بیش از 50 درصد می‌شود.

خورخه آره‌آزا، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت: مادورو این نشست را با هدف دستیابی به صلح پیشنهاد داد. می‌دانیم که برخی از ما منافع مشترکی در ساخت یک جامعه صلح‌آمیز داریم.

انتهای پیام

کد N146043

وبگردی