آفتاب

پروازهای دوشنبه - بیشکک بعد از یک ماه برقرار شد

پروازهای دوشنبه - بیشکک بعد از یک ماه برقرار شد

دوشنبه - ایرنا - پروازهای فرودگاه دوشنبه به بیشکک بعد از یک ماه سردی روابط دیپلماتیک که به خاطر اختلافات و درگیری های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان رخ داده بود، از روز سه شنبه از سرگرفته شد.

تاجیکستان و قرقیزستان اخیرا برای خاتمه اختلافات مرزی میان دو کشور، توافقنامه همکاری مشترک امضاء کردند.

مرزبانان تاجیک و قرقیز حدود سه هفته پیش در منطقه مرزی «خواجه اعلای ناحیه اسفره» و «آقسا» استان «بادکند» با یکدیگر درگیر شدند که در نتیجه تیراندازی طرفین، سه سرباز تاجیک، پنج مرزبان قرقیز و یک غیرنظامی مجروح شدند.

به دنبال این درگیری روابط دیپلماتیک دو کشور به سردی گرایید و قرقیزستان گذرگاههای مرزی خود را روی تاجیکستان بست و پروازهای هواپیماهای دو کشور نیز متوقف شد.

سخنگوی فرودگاه دوشنبه به رسانه ها گفت: بعد از یک ماه توقف پروازها، روز سه شنبه نخستین هواپیما به قصد پایتخت قرقیزستان پرواز کرد.

«محمدیوسف شادی» در باره دلایل اصلی توقف پرواز های دوشنبه - بیشکک اظهار بی اطلاعی کرد، اما پروازهای این فرودگاه به مقصد بیشکک اواخر ماه گذشته میلادی بعد از بروز مناقشه مرزی دو کشور متوقف شد.

تحلیلگران این پرواز را شروع گرم شدن روابط تاجیکستان و قرقیزستان ارزیابی می کنند.

با وجود گذشت 21 سال از استقلال تاجیکستان و قرقیزستان حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک دو کشور هنوز علامت گذاری نشده است و این موضوع همواره موجب تنشهایی در روابط دو کشور شده است.

آساق**1663**1545
کد N145567

وبگردی