آفتاب

تایلند در بحران/ از امکان مداخله ارتش تا مذاکرات برد – برد

تایلند در بحران/ از امکان مداخله ارتش تا مذاکرات برد – برد

کوالالامپور- ایرنا - فرمانده ارتش تایلند در حالی که کارشناسان براین باورند که بحران سیاسی این کشور به بن بست رسیده است، گفت که نیروهای نظامی در حاشیه تنش های سیاسی قرار دارند و ممکن است مداخله نظامی بحران کنونی تایلند را بدتر کند.

به گزارش ایرنا، ˈ پرایوت چان-اوچا ˈ طی چهار ماه تنش سیاسی در تایلند که منجر به کشته شدن بیش از 20 نفر و مصدومیت بیش از 700 نفر شده است، در چند نوبت نسبت به وقوع کودتا هشدار داده و گفته بود شرایط می تواند در ایجاد کودتای نظامی تاثیر داشته باشد.

ارتش تایلند همچنین برای میانجیگری بین معترضان و دولت ˈیینگلوک شیناواتراˈ اعلام آمادگی کرده است.

فرمانده ارتش تایلند روزسه شنبه به شبکه پنج تلویزیون تایلند گفت: مداخله نظامی امکان دارد بحران را بدتر کند و ما برای حمایت از دمکراسی می مانیم.

همزمان برخی رسانه های تایلند روز سه شنبه به نقل از مقامات امنیتی و کارشناسان پیش بینی کردند بحران سیاسی این کشور با تهدید و خشونت بیشتر همراه خواهد شد و چشم اندازی برای انجام مذاکره نیز تصور نمی شود.

این کارشناسان به دلیل انفجارهای اخیر که منجر به کشته شدن چند کودک شد، برای تایلند بحران بدتری پیش بینی می کنند.

یک منبع امنیتی که نامی از وی برده نشده است به روزنامه ملت گفته است ˈمقامات و کارشناسان تایلند براین باورند که مذاکرات برای یافتن راه حل به منظور حل بحران بی فایده استˈ.

این کارشناسان معتقدند فراخوان یینگلوک شیناواترا توسط کمیسیون ملی مبارزه با فساد به اتهام کوتاهی در انجام وظیفه زمانی برای مذاکرات باقی نگذاشته است.

این کارشناسان حکم چهارشنبه گذشته دادگاه مدنی تایلند و مانع ایجاد کردن برای پلیس به منظور استفاده از خشونت در برابر معترضان را شکست دیگری برای دولت کنونی این کشور می دانند که هواداران دولت را عصبانی کرده است.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که هر دو طرف اردوگاه در تایلند هنوز بر این باورند که می توانند پیروز مطلق میدان باشند و پیروزی مطلق با مذاکره بدست نمی آید چون این مذاکره برد – برد می خواهد.

در همین حال فرمانده ارتش تایلند از همه احزاب این کشور خواسته است در نشستی و با گفت وگو بدنبال راهی برای پایان بحران این کشور باشند.

فرمانده ارتش تایلند تصریح کرد که ارتش بدنبال نقشی فعال برای وادارکردن طرف ها به پایان درگیری های سیاسی است .

وی با اشاره به انفجارهای چند روز اخیر در تایلند و کشته شدن چند کودک، گفت: ارتش در حال جمع آوری مدارک، شواهد و بررسی برای اجرای عدالت است. ارتش ترسی از اجرای عدالت در برابر کسانی که مسوول خشونت هستند ندارد، با این حال ما نگران تلفات بیشتر هستیم اما برخی گروه ها این موضوع را درک نمی کنند.

ˈ پرایوت چان-اوچا ˈ از معترضانی که ادارات دولتی را تصرف کرده و یا از سلاح استفاده می کنند خواست به فعالیت خود پایان دهند چون مقامات باید پاسخگوی قانون اساسی باشند.

وی گفت: اگر نیروهای نظامی به منظور حل مشکل و بحران تایلند مداخله کنند قانون اساسی این کشور لغو خواهد شد.

فرمانده ارتش تایلند گفت که بسیاری از احزاب ممکن است مایل به استفاده از قدرت ارتش برای حل بحران باشند اما باید اجازه دهند مشکل با استفاده از روش های صلح آمیز حل و فصل شود.

تایلند تاکنون شاهد 18 کودتای انجام شده و یا طراحی شده بوده و آخرین آن سال 2006 میلادی در پی تنش های این کشور انجام شد و براثر آن ˈتاکسین شیناواتراˈ نخست وزیر وقت و برادر نخست وزیر کنونی سرنگون و پس از چندی برای فرار از زندان به انگیس گریخت.

آساق**د.م**1611
کد N145472

وبگردی