آفتاب

صدها جزیره اندونزی از روی نقشه محو می شود

صدها جزیره اندونزی از روی نقشه محو می شود

کوالالامپور – ایرنا – یافته های دانشمندان بدنبال تغییرات آب و هوایی نشان می دهد در صورت ادامه این روند یک هزار و 500 جزیره اندونزی تا سال 2050 از روی نقشه جهان محو می شوند.

به گزارش ایرنا، اندونزی از 17 هزار و 508 جزیره تشکیل شده است که دانشمندان پیش بینی کرده اند با ادامه روند تغییرات آب و هوایی یکهزار و 500 جزیره آن تا سال 2050 نابود شود. شش هزار جزیره اندونزی مسکونی است.

پیش بینی دانشمندان نشان می دهد در صورت ادامه روند تغییرات آب و هوایی فرودگاه سوکارنو هاتا که در جاکارتا ، پنج کیلومتری ساحل و در ارتفاع 10 متری از سطح دریا واقع است نیز تا سال 2030 زیر آب می رود.

براساس این پیش بینی ها 40 درصد از زمین های اندونزی بویژه در مناطق شمالی آن زیر آب رفته و به دریاچه تبدیل می شود.

به نوشته جاکاتا پست، ˈآنچا سرینیواسانˈ متخصص تغییرات آب و هوایی و مرتبط با بانک توسعه آسیا معتقد است در صورتی که 90 سانتیمتر آب دریا تا پایان قرن بالا بیاید 42 میلیون نفر از جمعیت اندونزی که در سه کیلومتری از ساحل زندگی می کنند در معرض آسیب خواهند بود.

دانشمندان معتقدند تغییرات آب و هوایی زمین زنگ خطر را برای اندونزی با 80 هزار کیلومتر خط ساحلی که دومین و طولانی ترین خط ساحلی جهان است به صدا در آورده است.

ˈجان کری ˈ وزیر امور خارجه اندونزی نیز که در ماه جاری میلادی به اندونزی سفر کرد در سخنانی به این موضوع پرداخت و گفت که اگر سطح آب دریا نیم متر افزایش یابد نیمی از جاکارتا پایتخت اندونزی می تواند به زیر آب فرو برود .

شرکت ˈمپلکرافتˈ انگلستان که در زمینه تغییرات آب و هوایی تحقیق کرده است در گزارشی تاکید دارد مناطق زیادی از اندونزی در معرض خطر قرار دارد.

این موسسه براساس یافته ها اعلام کرده است وقایع آب و هوایی تاکنون یک بار در هر 100 سال رخ می داده است و در حال حاضر بیشتر اتفاق می افتد مگر اینکه تغییرات آب و هوایی تحت کنترل قرار گیرد.

اطلاعات وزارت شیلات و توسعه منابع دریایی اندونزی نشان می دهد 24 جزیره این کشور طی سال های 2005 تا 2007 ناپدید شده اند.

در جریان سونامی سال 2004 میلادی در استان آچه نیز سه جزیره اندونزی به زیر آب دریا فرو رفت.

سیل هایی که در طول فصل بارانی در اندونزی جاری می شود هم اکنون سنگین تر از روند معمول گذشته است و دانشمندان آن را ناشی از جریان گرم شدن زمین و رطوبت بیشتر هوا می دانند.

در استان سولاوسی جنوبی اندونزی نیز ماهیگیران دیگر قادر به پیش بینی جهت باد و فصل نیستند و این عامل، فصل صید آن ها را به هم ریخته است.

دانشمندان پیش بینی کرده اند بدنبال انتشار گازهای گلخانه ای در اندونزی تا سال 2080 میلادی این کشور 400 هزار کیلومتر مربع از زمین های خود را از دست بدهد.

بررسی های یک موسسه انگلیسی نشان می دهد از هر 92 جزیره کوچک دورتر از جزایر اصلی اندونزی که بخش عمده ای از نیازهای اقتصادی این کشور را تامین می کنند، هشت جزیره در معرض خطر قرار دارند.

آساق**د.م**1611
کد N145398

وبگردی