آفتاب

خشم استرالیایی ها از قتل جوان ایرانی/ وزیر مهاجرت استرالیا متهم شد

خشم استرالیایی ها از قتل جوان ایرانی/ وزیر مهاجرت استرالیا متهم شد

کوالالامپور – ایرنا - هزاران نفر در استرالیا با تجمع و روشن کردن شمع، خشم خود را نسبت به قتل یک پناهجوی ایرانی توسط نیروهای امنیتی بازداشتگاه جزیره مانوس پاپوآ گینه نو نشان دادند.

به گزارش ایرنا ˈسیدحسین میرفخارˈ مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته پس از کشته شدن این ایرانی در دیدار با سفیر استرالیا در تهران مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بدرفتاری و اعمال خشونت منجر به قتل این ایرانی اعلام کرد.

گزارش های رسیده روز سه شنبه از استرالیا حاکیست هزاران نفر از مردم این کشور در یک شب زنده داری با روشن کردن شمع در اعتراض به کشته شدن رضا براتی جوان 23 ساله ایرانی در بازداشتگاه مانوس خواستار رسیدگی به این موضوع و پایان بدرفتاری دولت این کشور با پناهجویانی شدند که بدنبال رفتن به استرالیا هستند.

گفته می شود حدود پنجهزار نفر در یکی میادین ملبورن و چهار هزار نفر در یکی از سالن های این شهر تجمع کرده بودند.

صدها نفر از معترضین به سیاست های دولت استرالیا در قبال پناهجویان در شهرهای کوچک دیگر نیز تجمع کرده و خواستار تغییر سیاست های دولت ˈتونی ابوتˈ برای پناهجویان شدند.

تونی ابوت نخست وزیر استرالیا روز پنجشنبه بدنبال قتل این جوان ایرانی در پاپوآ گینه نو، برخی گزارش ها در این مورد را ˈسیاه نمایی اخلاقیˈ دانست و گفت که تسلیم این سیاه نمایی های اخلاقی برای تغییر سیاست های کانبرا نخواهد شد.

سیاست های سختگیرانه دولت ابوت در قبال پناهجویان هر چند روند واردشدن پناهجویان را به این کشور کاهش داده است، اما از سوی دیگر اعتراض فعالان حقوق بشر به این رویه را بدنبال داشته است.

ˈتاسمانیاˈ یک سخنگوی شبکه های پشتیبانی پناهندگان گفت که این تجمعات برای ارسال یک پیام به سیاست گذاران برگزار شده است و آن حمایت از پناهجویان است.

وی گفت ˈاین واضح است که رضا نخستین پناهجویی نیست که تحت مراقبت استرالیا کشته شده است و این تجمعات نشان دهنده یک نقطه اشتعال است. مردم استرالیا از این حرکت و رویداد شوکه و منزجر شده اند.

به گزارش روز سه شنبه رسانه های استرالیا، طرفداران پناهجویان در استرالیا نیز خواستار استعفای اسکات موریسون وزیر امور مهاجرت این کشور شده اند.

ˈکریستین میلنˈ رهبر یک گروه طرفدار پناهجویان گفت: تونی ابوت نخست وزیر استرالیا باید فورا وزیر امور مهاجرت را برکنار و بازداشتگاه های جزیره مانوس را تعطیل کند.

در حالی که برخی گروه های جامی پناهجویان خواستار برکناری وزیر امور مهاجرت استرالیا شده اند، نخست وزیر این کشور، گفت: اسکات موریسون یک وزیر کاملا برجسته است و کار بزرگی برای کشور انجام می دهد. ما وزیری مناسب و معقول نیاز داریم که موریسون هر دو خصلت را دارد.

دولت استرالیا پس کشته شدن این ایرانی در بازداشتگاه پاپوآ گینه نو و فشار جامعه بین الملل به کانبرا در مورد بازداشتگاه ها، انتقال پناهجویان به کشور فقیر کامبوج در جنوب شرق آسیا را مدنظر قرار داده و مذاکرات با مقامات این کشور را آغاز کرده است.

آساق**د.م**1611
کد N145389

وبگردی