آفتاب

گزارش سازمان ملل در خصوص تاثیرات محاصره بر مردم سوریه

گزارش سازمان ملل در خصوص تاثیرات محاصره بر مردم سوریه

دفتر حقوق بشر سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد که محاصره برخی از شهرهای سوریه موجب رنج فراوان، سختی و مرگ غیرنظامیان شده است که نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود 240 هزار نفر اکنون در سوریه در محاصره قرار دارند که با وضعیتی بسیار سخت و غیرانسانی مواجه‌اند.

ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: این بررسی‌ها نشان دهنده تاثیرات وحشتناک و مخرب محاصره بر غیرنظامیان به ویژه افراد آسیب‌پذیر، شامل زنان، کودکان و سالمندان است.

وی ادامه داد: غیرنظامیان در نقاط مختلفی از سوریه اکنون در شرایط سخت روزهای متمادی در محاصره زندگی می‌کنند. گرسنه نگه داشتن آن‌ها به عنوان یک تاکتیک جنگی و ممانعت از دسترسی آن‌ها به نیازمندی‌های ضروری‌شان به طور مسلم و آشکارا در حقوق بین‌الملل بشردوستانه ممنوع شده است.

این گزارش نشان می‌دهد طرف‌های درگیر در جنگ سوریه مانع از رفت و آمد مردم و نقل و انتقال کالاهای مورد نیازشان می‌شوند که این وضعیت سبب شده آن‌ها از کمبود مواد غذایی، آب، برق، سوخت و کمک‌های پزشکی و درمانی رنج ببرند.

یک متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که در موارد متعددی به دلیل نداشتن امکانات برای درمان، بیماری منجر به از کار افتادگی یک عضو شده است.

همچنین به گفته وی در برخی موارد جراحات و شکستگی‌ها حتی منجر به مرگ شده‌اند. بیش از 173 هزار نفر در منطقه غوطه دمشق محاصره شده‌اند که هزاران تن از آن‌ها با کمبود غذا و دیگر لوازم ضروری روبرو هستند. به دلیل مراقبت‌های پزشکی نامناسب و نبود بهداشت چندین مورد مرگ نیز در این منطقه گزارش شده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری دفتر حقوق بشر سازمان ملل، وضعیت در دیگر شهرهای تحت محاصره مشابه است و کمبود غذا، گرسنگی و عدم درمان بیماران و مجروحان موجب مرگ غیر نظامیان و افراد تحت محاصره شده است.

خانم پیلای علاوه بر این اظهار کرد: قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه از طرف‌های درگیر در جنگ می‌خواهد که امکان دسترسی فوری و آسان غیرنظامیان به امکانات ضروری و نیازهایشان را فراهم کنند و مانع از ارسال این لوازم به آن‌ها نشوند. از این رو ممانعت از دسترسی غیرنظامیان به کمک‌های بشردوستانه و قراردادن آن‌ها در چنین شرایطی می‌تواند جزو جرایم جنگی محسوب شود.

همچنین طبق حقوق بین‌الملل بشردوستانه طرف‌های درگیر در جنگ موظفند اجازه خروج مردم از مناطق تحت محاصره را بدهند. آن‌ها باید تضمین کنند که افراد مجروح و بیمار تحت درمان قرار گیرند و مراکز درمانی را نباید تخریب کنند.

در این گزارش آمده است که گروه‌های مسلح مخالف با ممانعت از دسترسی غیرنظامیان تحت محاصره‌شان به غذا، آب و امکانات پزشکی به تعهدات بین‌المللی خود که در حقوق بین‌الملل به آن‌ها اشاره شده عمل نکرده‌اند.

خانم پیلای تاکید کرد که پیروی از حقوق بین‌الملل بشردوستانه وظیفه همه طرف‌های درگیر است و فرقی میان آن‌ها ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل عصر روز شنبه در پاسخ به بحران کنونی مردم تحت محاصره در سوریه قطعنامه‌ای را در این خصوص تصویب کرد و در آن پایان فوری محاصره و حمایت از غیرنظامیان را خواستار شد.

انتهای پیام

کد N145383

وبگردی