آفتاب

روسیه: دولت جدید اوکراین مشروعیت ندارد

روسیه: دولت جدید اوکراین مشروعیت ندارد

گروه بین‌الملل: درحالی‌که روند تحولات اوکراین ۳ روز بعد از سقوط دولت، همچنان پرشتاب و حیرت‌آور پیش می‌رود، حکم دستگیری رئیس‌جمهور این کشور صادر شد.

جهان > اروپا- گروه بین‌الملل:
درحالی‌که روند تحولات اوکراین ۳ روز بعد از سقوط دولت، همچنان پرشتاب و حیرت‌آور پیش می‌رود، حکم دستگیری رئیس‌جمهور این کشور صادر شد.

همزمان دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه در سخنانی، مشروعیت مقامات تازه منصوب شده در اوکراین را زیرسؤال برد. او گفت که دولت جدید با یک شورش نظامی روی کارآمده و به همین‌خاطر مشروع نیست. این تازه‌ترین و شدیدترین واکنش روسیه به تحولات جدید اوکراین بعد از برکناری و فرار رئیس‌جمهور این کشور است. پیش‌تر وزیر دارایی روسیه گفته‌بود که مسکو وام 15میلیارد دلاری وعده داده شده را در اختیار دولت جدید اوکراین نمی‌گذارد چون این دولت باثبات نیست. روسیه گفته‌است که اوکراین برای وام گرفتن می‌تواند به صندوق بین‌المللی پول مراجعه کند.

ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور اوکراین از روز شنبه پایتخت را ترک کرده و محل اقامت او نامشخص است. برخی اخبار حاکی از آن است که او به شرق و جزیره کریمه گریخته که منطقه‌ای روس‌زبان است. برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که یانوکوویچ از کریمه به روسیه رفته‌است. دیروز فیلمی از لحظه فرار شبانه او از کاخ ریاست‌جمهوری‌اش به وسیله یک هلی‌کوپتر، در اینترنت منتشر شد. یانوکوویچ در این فیلم با لباسی غیررسمی و درحالی‌که چمدانی به‌دست داشت به تنهایی در محوطه کاخ ریاست‌جمهوری سوار هلی‌کوپتر شد و به مکانی نامعلوم رفت.

ظهر دیروز وزیر کشور تازه منصوب‌شده اوکراین که توسط پارلمان به این سمت انتخاب شده، در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت، حکم دستگیری ویکتور یانوکوویچ به اتهام دستور کشتار معترضان صادر شده‌است. در جریان درگیری‌های هفته گذشته در پایتخت اوکراین، 80نفر از نیروهای پلیس و معترضان کشته شدند. علاوه بر یانوکوویچ، حکم دستگیری چند نفر از وزرای او و فرماندهان نیروهای امنیتی و پلیس هم به همین اتهام صادر شده‌است.

در همین حال الکساندر تورچینف که توسط پارلمان به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت اوکراین انتخاب شده، برای گفت‌وگو با روسیه اعلام آمادگی کرده‌است. او گفت که کیف آماده‌است به‌عنوان یک همسایه و از موضع برابر با دولت روسیه وارد مذاکره شود، اما اولویت اوکراین، یکپارچگی با اروپاست. اما چند ساعت بعد از این سخنان، روسیه سفیر خود را از اوکراین فراخواند. مسکو دلیل این کار را ضرورت مشورت با سفیر درباره وقایع و تحولات اوکراین اعلام کرد. در 48ساعت گذشته وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و لهستان با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی درباره تحولات اوکراین گفت‌وگو کردند. در همین حال نمایندگان پارلمان اوکراین از وضعیت مالی و خالی بودن خزانه این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار دریافت فوری کمک مالی شده‌اند. یکی از نمایندگان پارلمان گفته‌است که این کشور طی 2سال آینده به 35میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد.

کد N145319

وبگردی