آفتاب

رایزنی وزیر خارجه انگلیس با همتای روسی خود درباره اوکراین

رایزنی وزیر خارجه انگلیس با همتای روسی خود درباره اوکراین

لندن – ایرنا – وزیر خارجه انگلیس عصر دوشنبه در تماس تلفنی با ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر خارجه روسیه درباره بحران جاری در اوکراین با وی گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، ˈویلیام هیگˈ همچنین امشب برای گفت و گو با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا و مقامات صندوق بین المللی پول، عازم واشنگتن می شود.

وزیر خارجه انگلیس عصر دوشنبه با ارائه گزارشی به نمایندگان پارلمان این کشور درباره اوضاع اوکراین، گفت: اوکراین بدون دریافت کمک از جامعه بین المللی با خطر ˈفروپاشی فوری اقتصادیˈ مواجه خواهد بود.

وی افزود: من در سفر به واشنگتن با مقامات صندوق بین المللی پول درباره وضعیت اقتصادی اوکراین و ضرورت ارائه کمک های فوری به آن کشور مذاکره خواهم کرد... صندوق بین المللی پول بهترین نهادی است که می تواند کمک های مالی و مشورتی به اوکراین ارائه کند.

هیگ اظهارداشت: ارائه کمک های اقتصادی به اوکراین باید منوط به انجام اصلاحات باشد... برای برقراری ثبات اقتصادی نیاز به تشکیل یک دولت باثبات و مشروع است که خود را به انجام اصلاحات ضروری متعهد بداند.

وی با اشاره به رایزنی تلفنی خود با سرگئی لاوروف، گفت: هنوز روشن نیست که آیا روسیه بسته حمایتی خود را که چند ماه پیش به یانوکوویچ (رییس جمهوری برکنار شده اوکراین) ارائه کرده بود تا قرارداد همکاری نزدیکتر با اتحادیه اروپا را امضاء نکند، پس گرفته است یا نه؟

وزیر خارجه انگلیس افزود: بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به اوکراین همچنان بر روی میز است ولی ضرورت دارد که این دوگانگی حل شود... این موضوع برای اوکراین نباید تبدیل به انتخاب بین روسیه و اتحادیه اروپا باشد، بلکه موضوع باید انتخاب یک مسیر دموکراتیک برای آینده آن کشور باشد.

هیگ تاکید کرد: مهم است که همه کانال های ارتباطی بین اتحادیه اروپا و روسیه باز باقی بمانند.

وی ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی ارضی اوکراین را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت جدید در ˈکی یفˈ باید بر اساس وحدت و مصالحه ملی تشکیل شود... البته باید از کسانی که مرتکب نقض حقوق بشر شده اند، حساب کشی شود.

وزیر خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد که بزودی به اوکراین سفر خواهد کرد.

اروپام**345
کد N145223

وبگردی